Świetlica jest miejscem, które przez kilka godzin dziennie ma dziecku – najczęściej w młodszym wieku szkolnym – zastąpić dom. Staram się stworzyć w świetlicy atmosferę zbliżoną do atmosfery rodzinnego domu, aby dziecko czuło się bezpiecznie, znalazło chwilę pożądanego spokoju, odrobinę indywidualnego zainteresowania.
Oddziaływanie wychowawcze świetlicy może być głębsze i szersze niż uzyskane w toku normalnych zajęć szkolnych. Może to nastąpić z powodu większej rozpiętości form, realizowanych na bardziej naturalnym podłożu, a nie w specjalnych warunkach, jak to ma miejsce w czasie lekcji. Dzieci w świetlicy mają znacznie większą swobodę działania niż w szkole, mają również większe pole do wykazania samodzielności i inicjatywy.
Atmosfera świetlicy i warunki mojej współpracy z dziećmi stwarzają między nami silną więź, wzajemne zaufanie, sympatię, nawet przyjaźń, ułatwiające porozumiewanie się. Żadna nauka, żadna czytanka czy lekcja o najbardziej wychowawczych tendencjach nie przyniesie w części tych rezultatów.
Atrakcyjność form i treści świetlicowych wyklucza jakikolwiek przymus, nadaje zajęciom charakter dobrowolności i wynikającej z tego swobody i normalności.
Nasza świetlica gromadzi bardzo dużą liczbę dzieci na codziennych zajęciach. Od wielu lat sprawdza się system premiowania plusem udziału w zajęciach pięknie wykonanej pracy, a nawet pracy społecznie-użytecznej. Po zebraniu pięciu plusów uczeń otrzymuje nagrodę, którą sam wybiera sobie z „czarodziejskiego pudełka”. Nagrodami tymi są zabawki, książki i artykuły plastyczne przynoszone przez dzieci z domu. W czerwcu rekordzista, czyli zdobywca największej liczby plusów, otrzymuje nagrodę i dyplom, wręczane przez panią dyrektor na uroczystym apelu.
System ten bardzo mobilizuje dzieci. Zdarza się, że w zajęciach uczestniczy ponad czterdziestu uczniów.
Świetlica to zdecydowanie miejsce, gdzie każde dziecko znajdzie coś
dla siebie.
Zapraszam!
Aurelia Rożniatowska
RAMOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
CZAS ZAJĘĆ
|
TEMATYKA,
PROPOZYCJE, PLAN ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH
|
ODPOWIEDZIALNI,
UWAGI
|
7.00 – 7.50
|
PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI, ZAJĘCIA INDYWIDUALNE
PRZY STOLIKACH.
|
WYCHOWAWCA
|
8.35 – 11.20
|
KORZYSTANIE Z WYPOSAŻENIA ŚWIETLICY SZKOLNEJ:
GRY PLANSZOWE, KARTY, KLOCKI, PUZZLE ITP.
ZAJĘCIA SPORTOWO- REKREACYJNE ( na boisku, przy
sprzyjającej pogodzie)
|
WYCHOWAWCA
|
11.20 – 12.40
|
OBIAD- PRZYGOTOWANIE JADALNI,
SPRZĄTANIE PO POSIŁKU.
|
WYCHOWAWCA
|
12.40 – 12.50
|
GRY I ZABAWY NA POWIETRZU, GRY I ZABAWY
STOLIKOWE, ZALEŻNIE OD POGODY.
|
WYCHOWAWCA
|
12.50 – 13.20
|
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE.
|
WYCHOWAWCA
|
13.20 -15.30
|
ODRABIANIE ZADANIA DOMOWEGO, CZYTANIE LEKTUR,
CZASOPISM, ZAJĘCIA NA POWIETRZU, GRY I ZABAWY
STOLIKOWE, SŁUCHANIE MUZYKI.
|
WYCHOWAWCA
|
|