Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.
Naszą witrynę przegląda teraz 23 gości
SPIS LEKTUR
KLASY I-III
Aktualna podstawa programowa zawiera rekomendacje lektur na trzy lata nauki i do decyzji nauczyciela pozostaje, która publikację wybierze w klasie pierwszej. Lista wszystkich 24 lektur poniżej.
/lista pozycji alfabetycznie – po autorze/
1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru); - rekomendowana dla klasy 1
2) Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
3) Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; - rekomendowana dla klasy 1
4) Czesław Centkiewicz – Zaczarowana zagroda;
5) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
6) Agnieszka Frączek, Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą;
7) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
8) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; - rekomendowana dla klasy 1
9) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
10) Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
11) Maria Krüger Kruger, Karolcia;
12) Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn; - rekomendowana dla klasy 1
13) Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
14) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;
15) Joanna Papuzińska, Asiunia;
16) Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
17) Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
18) Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska; - rekomendowana dla klasy 1
19) Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
20) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci; - rekomendowana dla klasy 1
21) Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach; - rekomendowana dla klasy 1
22) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze; - rekomendowana dla klasy 1
John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem
Rafał Kosik Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
J. R. R. Tolkiem Hobbit
Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło
F. Molnar Chłopcy z Placu Broni
Lektury uzupełniające:
Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród
H. Sienkiewicz Janko Muzykant
Kornel Makuszyński, Szatan z siódmej klasy
Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło
KLASA VII
Lektury obowiązkowe:
Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
Aleksander Fredro, Zemsta;
Adam Mickiewicz, II część Dziadów
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Juliusz Słowacki, Balladyna
Lektury uzupełniające (wymagane):
Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża
Lektura dodatkowa (do wyboru 3 tytuły):
R. Kosik – każda kolejna poza pierwszą część przygód Feliksa, Neta i Niki.
Maleszka, Magiczne drzewo – każda kolejna część.
Zmierzch (lub cała saga)
Opowieści o Wiedźminie
Drużyna Pierścienia i dalsze…
Kroniki Narnii (poza częścią I)
Powieści M. Musierowicz, Z. Nienackiego, A. Onichimowskiej, D. Terakowskiej, K. Siesickiej, Ł. Wierzbickiego, A. Ziemiańskiego, A. Sapkowskiego, B. Mulla.
KLASA VIII
Lektury obowiązkowe:
Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz
Henryk Sienkiewicz Quo vadis
Stefan Żeromski Syzyfowe prace
Sławomir Mrożek Artysta
Lektury uzupełniające:
Ernest Hemingway Stary człowiek i morze
N. H. Kleinbaum Stowarzyszenie Umarłych Poetów
Éric-Emmanuel Schmitt, Oskar i Pani Róża
ROK SZKOLNY 2023/2024
„Pasowanie na czytelnika
biblioteki szkolnej”
Dnia 5 marca2024 rokuwnaszej szkole odbyło się pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej uczniów klasy I.
Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Uczniowie dowiedzieli się, jak należy dbać o książki, czego nie wolno robić, czytając książkę.
Uczniowie klasy I odgadywali także bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki, a pani bibliotekarka ogromną księgą dokonała pasowania każdego z uczniów. Nasi nowi czytelnicy otrzymali piękne dyplomy i książki.
Uczniowie obejrzeli przedstawienie pt. „Legenda o warszawskim bazyliszku”, przygotowane przez uczniów klasy IV.
X
ROK SZKOLNY 2022/2023
CZYTELNICTWO
PODSUMOWANIE: ROK SZKOLNY 2022/2023
KlasaI:
Przeczytała 93 książki :13 uczniów =7,15
w przybliżeniu7 książek na 1 ucznia w klasie
Klasa II
Przeczytała 282 książki :22 uczniów =12,81
w przybliżeniu 13 książek na 1 ucznia w klasie
Klasa III
Przeczytała 75 książek :19 uczniów =3,84
w przybliżeniu3,84 książek na 1 ucznia w klasie
Klasa IV
Przeczytała 68 książek :16 uczniów =4,25
w przybliżeniu4 książki na 1 ucznia w klasie
Klasa V
Przeczytała 62 książki :21 uczniów =3,1
w przybliżeniu 3książki na 1 ucznia w klasie
Klasa VI
Przeczytała 166 książek :18 uczniów =9,22
w przybliżeniu9 książek na 1 ucznia w klasie
Klasa VIII
Przeczytała 54 książki :15 uczniów =3,6
w przybliżeniu 4 książki na 1 ucznia w klasie
NAJLEPSI CZYTELNICY W SZKOLE
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
I MIEJSCE
DAWID WIKTOR
II MIEJSCE MAJA KAZIMIERSKA
LEON RABENDA
III MIEJSCE NINA RABENDA
NAJLEPSI CZYTELNICY W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH:
KL.I - NINA RABENDA (33książki)
KL.II - MAJA KAZIMIERSKA (38 książek)
- LEON RABENDA( 38 książek)
KL.III - ANNA DZIĘCIELSKA (17 książek)
KL.IV - LENA KULAK (9 książek) MICHAŁ WOŹNY (9 książek)
KL.V - MAJA PRYGA (11 książek)
KL. VI - DAWID WIKTOR (96 książek)
KL. VIII – MAJA KIERYS( 11książek)
MAKSYMILIAN BODZIONY(11książek)
WSPÓŁZAWODNICTWO KLASOWE W CZYTELNICTWIE
I MIEJSCE KL. II -282 książki
II MIEJSCE KL. VI-166 książek
III MIEJSCE KL.I -93 książki
Pasowanie na Czytelnika Biblioteki Szkolnej
Dnia 26. 04.2023r odbyło się w naszej szkole uroczyste Pasowanie na Czytelnika Biblioteki szkolnej uczniów klasy I. Dla uczniów nadszedł kolejny ważny dzień wszyscy stali się czytelnikami naszej biblioteki szkolnej. Uczniowie zapoznali się z regulaminem korzystania z biblioteki. Bardzo chętnie uczestniczyli w rozwiązywaniu zagadek sprawdzających znajomość postaci z bajek i baśni.
Po takim wprowadzeniu uczniowie złożyli przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wykonywać obowiązki czytelnika.
Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika. Nasi nowi czytelnicy otrzymali pamiątkowe książeczki, które będą im przypominać o tym wydarzeniu. Po tym wszyscy zostali zaproszeni do odwiedzania biblioteki i korzystania z jej zasobów. Spotkanie przebiegało w miłej atmosferze.
Uczniowie klas I-III biorą udział w programie promującym czytelnictwo Czytam sobie 10 lat!!!
To działania skierowane do dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki na drodze nauki czytania. Seria Czytam sobie prowadzi młodego czytelnika przez kolejne etapy w taki sposób, aby z osoby początkującej stać się prawdziwym miłośnikiem literatury.
UDZIAŁ W NARODOWYM CZYTANIU UHONOROWANY
PRZEZ PREZYDENTA RP
Nasza szkoła otrzymała od Prezydenta RP Andrzeja Dudy list gratulacyjny
oraz okolicznościowy egzemplarz Ballad i romansów, jest to efekt uczestnictwa szkoły
w kolejnej edycji akcji Narodowego Czytania, podczas którego bibliotekarze szkolni
oraz uczniowie czytali utwory Adama Mickiewicza.
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA
Inicjatywa powstała w Polskiej Izbie Książki w 2001 roku. Patronką wybrano Janinę Porazińską, wybitną pisarkę, która wiele swoich książek napisała z myślą o dzieciach. Data 29 września to dzień urodzin zasłużonej Polki. Celem święta jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych. W ramach tak ważnego dnia uczennice z klasy 8 wraz z nauczycielem Biblioteki Szkolnej przygotowały niespodziankę dla naszych " sześciolatków" oraz pierwszoklasistów. Była to niecodzienna wizyta w bibliotece, prezentacja dwóch baśni z podziałem na role oraz konkurs z nagrodami. Zarówno goście jak i gospodarze mieli wiele wrażeń i uśmiechu na twarzy.
200 lat temu, w 1822 roku w Wilnie ukazały się" Ballady i romanse" Adama Mickiewicza- dzieło, które wyznaczyło początek epoki romantyzmu w Polsce. W związku z tym , Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2022- ROKIEM ROMANTYZMU POLSKIEGO. Uczniowie naszej szkoły, aby czynnie przyłączyć się do obchodów tego roku, wzięli udział w gromadzeniu materiałów
o życiu i twórczości Adama Mickiewicza. Na podstawie zebranych informacji i ciekawostek przygotowali interesujące prezentacje, które wykorzystano na lekcjach języka polskiego. Ponadto, uczennice klasy ósmej : Maja Połeć i Maja Kierys wykonały wystawę szkolną na w/ w temat i udostępniły braci uczniowskiej. Opiekę nad całym przedsięwzięciem sprawowali nauczyciele: języka polskiego oraz biblioteki szkolnej.
NARODOWE CZYTANIE- 2022
W pierwszym tygodniu września, odbyła się jedenasta edycja akcji Narodowe Czytanie pod Patronatem Honorowym Pary Prezydenckiej , do której również przystąpiła nasza szkoła. W tegorocznym Narodowym Czytaniu udział wzięli uczniowie klasy ósmej. Tworząc wspólny krąg, z podziałem na role, czytano utwór Adama Mickiewicza pt. "Romantyczność"-pochodzący z cyklu : Ballady i romanse". Przystąpienie do akcji Narodowe Czytanie to sposób, aby popularyzować dzieła polskiej literatury i zachęcić młodzież do częstszego sięgania po książki. Organizatorem akcji była biblioteka szkolna.
KSIĄŻKA Z AUTOGRAFEM
W dniu 15 września 2022 roku, w Domu Kultury w Kałkowie odbyło się spotkanie autorskie z pisarką - panią Anną Czerwińską- Rydel - autorką książek dla dzieci i młodzieży. Na spotkanie przybyli uczniowie naszej szkoły z klas 4-8. Mieli oni okazję wysłuchać interesującej pogadanki na temat pracy pisarki, głównie jak zbierała materiały do swoich książek. Należy podkreślić , że twórczość pani Anny Czerwińskiej- Rydel jest bogata. Napisała takie książki jak: " Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej", " W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej - Curie i in.
Po spotkaniu można było zakupić książki Autorki i poprosić o autograf. Było to bardzo ciekawe wydarzenie zapisane w szkolnym kalendarzu i potwierdzenie cennej współpracy Biblioteki Szkolnej z Gminną Biblioteką (filia Kałków).
ROK SZKOLNY 2021/2022
Dnia 25 listopada obchodziliśmy w naszej placówce DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA. W naszej szkole dzieci z tej okazji przyszły ubrane na brązowo i przeniosły się w świat Kubusia Puchatka i jego życiowych mądrości. Klasy dyżurujące przygotowały piękny plakat oraz ,,małe co nieco", aby każdy mógł skosztować pysznego miodu.
Klasa I realizowała projekt ph. Czy to jutro, czy to dziś wszystkim jest potrzebny miś w ramach programu NARODOWE CZYTANIE. Poniżej krótka relacja z tego wydarzenia:
Rok Norwidowski 2021
Z okazji przypadających w roku 2021 obchodów 200‑lecia urodzin Cypriana Kamila Norwida oraz ogłoszenia tego roku przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Norwidowskim nauczyciele biblioteki SP Kałków wraz z uczennicami klasy siódmej zebrali bogate materiały zachęcające do przybliżenia uczniom klas starszych (VII, VIIIa, VIIIb) sylwetki i twórczości czwartego wieszcza romantyzmu.
Na specjalnych spotkaniach prezentowane były filmy edukacyjne m.in.: Braci Quay- VadeMecum, Wybór poezji Cypriana Kamila Norwida z serii Klasyka Mistrzów, wystawa pt. ,,Wędrując za Norwidem”. Ponadto przeprowadzony został Konkurs Pięknego Czytania na podstawie wybranego utworu tego poety: ,, Moja piosnka [II]”.
Na uwagę zasługiwała interpretacja wyżej wymienionego utworu w wykonaniu: Mai Połeć, Mai Kierys, Ines Ostrowskiej.
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2021 – „ Baśnie i legendy z całego świata”
W ramach MMBS odbyło się szereg działań mających na celu zaakcentowanie Święta Bibliotek Szkolnych oraz propagowanie zainteresowania książką. Uczennice kl. VIII b Natalia Sołtys i Kinga Marcisz wykonały piękny plakat promujący bibliotekę, który wyeksponowano w holu szkoły. W ramach lekcji bibliotecznej uczniowie kl. IV rysowali ulubione postacie z bajek i legend, z prac powstała ciekawa wystawa. Uczniowie klas młodszych słuchali legendy pt. Szewczyk Dratewka, chętnie wypożyczali bajki i legendy do czytania w domu, w wyborze utworu pomocna okazała się wystawa bajek i legend zorganizowana w bibliotece. Starsi uczniowie tworzyli MEMY promujące czytelnictwo. W akcję włączyła się świetlica szkolna, pani Aurelia Rożniatowska zorganizowała kiermasz darmowej książki, cieszący się zainteresowaniem dzieci.
29 września nauczyciele wspólnie z uczniami obchodzili Dzień Głośnego Czytania. W naszej szkole akcja przebiegała pod hasłem Wychowanie przez czytanie. W klasach młodszych pani bibliotekarka czytała dzieciom bajki z Wielkiej Księgi Bajek Świata. Dzieci w ciszy i skupieniu słuchały utworów. Przeprowadzona została również pogadanka , podczas której uczniowie omawiali istotę takich wartości jak przyjaźń, uczciwość, szacunek, życzliwość oraz skutki ich stosowania bądź zaniechania w życiu. W klasach starszych wspólne głośne czytanie odbywało się na lekcjach języka polskiego.
Akcja miała na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów oraz zainteresowanie księgozbiorem biblioteki szkolnej. Zapraszamy wszystkich czytelników do częstego odwiedzania naszej biblioteki.
29 września został ustanowiony Ogólnopolskim Dniem Głośnego Czytania.
Data ta odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej - autorki książek dla dzieci i młodzieży.
Jest to święto, którego głównymi adresatami są dzieci. Nasze przedszkole co roku włącza się w obchody tak ważnego święta. W tym roku w ramach akcji uczennice VII klasy Lenka i Ineska wraz z opiekunką biblioteki panią Teresą Miechkota odwiedziły przedszkolaków. Starsze koleżanki zaprezentowały bajki „Kłamiący pasterz” oraz „Gołębica i mrówka”.
Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały bajek i chętnie dzieliły się wrażeniami z lektury.
Współpraca pomiędzy szkołą i przedszkolem przynosi same korzyści oraz wiele zadowolenia obu stronom, dlatego też umówiono się na następne spotkania z tego cyklu.
2021
To już dziesiąta edycja akcji Narodowe Czytanie pod Patronatem Honorowym Pary Prezydenckiej, w którą włączyła się nasza szkoła . W tegorocznym Narodowym Czytaniu udział wzięli uczniowie klasy ósmej. Wspólny krąg i czytanie kolejno przez uczniów fragmentów powieści to doskonała okazja by popularyzować fundamentalne w polskiej literaturze dzieła i zachęcać młodzież do jak najczęstszego sięgania po książki. Organizatorem akcji była biblioteka szkolna.
„Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy, który puste życie napełnia światłem, a puste serca wzruszeniem”.
Kornel Makuszyński
Dnia 10 lutego 2021 roku odbyło się pasowanie na czytelnika uczniów klasy I. Celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz systematycznego rozwijania umiejętności czytania. Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Zanim jednak uczniowie złożyli przyrzeczenie musieli wykazać się znajomością bajek i bajkowych postaci, z czym poradzili sobie na medal. Następnie zapoznali się z księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, regulaminem biblioteki, sposobem wypożyczania książek oraz prośbami książki. Po takim wprowadzeniu, skupione i poważne uroczycie przyrzekły, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika, wręczenie dzieciom dyplomów oraz książki „Pierwsze abecadło”, broszurę informacyjną dla rodziców i opiekunów „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” oraz kreatywny alfabet w ramach kampanii „Mała książka- wielki człowiek”. Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Po takim wspólnym spotkaniu biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym uczniom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym i radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani.
„Bookshelf tour”, czyli pokaż swoją półkę z książkami
Na pewno książki w domu macie i z pewnością je czytacie. Ale, jakie nie wie wielu, co cię ciekawi przyjacielu? Nic nie sprzątaj, nie układaj, tylko domową bibliotekę z nami „obgadaj”. Cyknij fotkę półki z książkami , zapisz, wyślij, a my z przyjemnością Cię poznamy.
Zadanie jest nadzwyczaj proste: wystarczy sfotografować swoją domową biblioteczkę i zaprezentować swoje ulubione książki w ich naturalnym otoczeniu. Bez specjalnych przygotowań, uporządkowań, błysków i specjalnych zabiegów. Fotografie prześlijcie na Teams/czat/do Alicja Olszowska Wasze prace będą prezentowane na szkolnej stronie internetowej oraz po wydrukowaniu na tablicy przed biblioteką. Zapraszamy!!! Fotki można przesyłać w terminie od 21 stycznia do 15 lutego.
Rozstrzygnięcie konkursu:
1.Prace będzie oceniać jury powołane przez organizatora.
2.Decyzja jury jest ostateczna.
3.Wyniki konkursu zostaną podane do ogólnej wiadomości na stronie szkoły
i w bibliotece szkolnej.
4.Jury przyzna nagrody.
5.O terminie wręczenia nagród autorzy nagrodzonych prac zostaną powiadomieni indywidualnie.
6.Prace konkursowe zostaną zaprezentowane w ramach wirtualnej wystawy dostępnej na stronie szkoły.
Szczegółowych informacji o konkursie udziela
Alicja Olszowska (nauczyciele bibliotekarze).
Zachęcamy do udziału w konkursie i życzymy sukcesów!
O zaletach czytania wiedzą wszyscy, ale nie zaszkodzi przypominać o nich od czasu do czasu. Czytanie książek to nie tylko ciekawa forma spędzania czasu, zdobywanie nowej wiedzy, ale również rozwijanie wyobraźni czy wzbogacanie słownictwa, a głośne czytanie dzieciom to również budowanie silnej więzi emocjonalnej.
29.09.2020r-„ Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania” to święto, którego najważniejszymi beneficjentami są właśnie dzieci.
W naszej szkole i przedszkolu Dzień Głośnego Czytania był znakomitą okazją do zaproszenia dzieci do świata książki. Szczególnie teraz, gdy telewizja i komputer pochłaniają coraz więcej czasu, trzeba podkreślać znaczenie wspólnej lektury. Ten dzień stał się znakomitą okazją do promocji czytelnictwa wśród najmłodszych czytelników naszej biblioteki, wraz z pomocą wychowawców zorganizowano akcję głośnego czytania dla klas 1 – 3 oraz przedszkolaków. Maluchy miały okazję wysłuchać różnych opowieści oraz porozmawiać na temat wysłuchanych historyjek. Tak spędzony wspólnie czas procentuje w przyszłości, buduje wzajemne zaufanie i pozwala lepiej się zrozumieć.
Zachęcamy wszystkich dorosłych: nauczycieli, rodziców, dziadków, ciocie i wujków, do głośnego czytania dzieciom przez cały rok. To my kształtujemy postawy i zainteresowania młodego pokolenia, my jesteśmy odpowiedzialni za ich rozwój i przygotowanie do dorosłego życia. Czytanie to jedna z dróg, dzięki której dziecku zostaną zaproponowane wzorce do naśladowania.
PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ NA CZAS TRWANIA PANDEMII COVID-19
Postanowienia ogólne:
Bibliotekarz powinien przebywać w bibliotece szkolnej w rękawiczkach. Nie ma obowiązku zakładania maseczki jako osłony nosa i ust, jednak może nakładać maseczkę lub przyłbicę podczas wykonywania obowiązków.
W bibliotece należy zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry, minimum 1,5 m). Zaleca się, aby użytkownicy nie przekraczali wyznaczonych linii (oznakowanie na podłodze), jeśli takie są wyznaczone.
Zapewnia się w miarę możliwości, systematyczne wietrzenie pomieszczenia (co godzinę).
Należy regularnie czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki drzwi wejściowe, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
W widocznym miejscu, np. przed wejściem, umieszczona zostaje informacja o maksymalnej liczbie odwiedzających (1 osoba), mogących jednocześnie przebywać w bibliotece szkolnej. Ograniczenie liczby użytkowników wynosi do 1 osoby, w celu umożliwienia przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu przestrzennego.
Organizacja trybu pracy zostaje dostosowana do potrzeb uczniów i nauczycieli, którzy mają potrzebę korzystania z usług biblioteki szkolnej. Godziny otwarcia biblioteki dostosowane są do potrzeb czytelników.
W przypadku pojawienia się stwierdzonego zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników mających kontakt ze zbiorami, konieczne jest zachowanie kwarantanny i wyłączenie z użytkowania tej części zbiorów, z którymi pracownik miał kontakt.
ORGANIZACJA PRACY SZKOLNEJ BIBLIOTEKI
REALIZACJA PRZYJMOWANIA I ZWROTÓW MATERIAŁÓW BIBLIOTECZNYCH PRZEZ NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Rodzicu, czytaj dzieciom bajki.
"Czytanie wypełnia wszystkie przestrzenie rozwoju dziecka"
[wywiad]
Paulina Wilk czyta dzieciom podczas warsztatów dotyczących bajkoterapii Fot. Ryszard Waniek
Dzisiaj rodzice wolą dać dziecku smartfona, żeby się czymś zajęło, niż poświęcić trochę czasu na przeczytanie mu bajki. A to błąd, bo książki powinny być dla najmłodszych tak samo naturalne, jak bieganie czy zabawa – przekonują psycholog Agnieszka Carrasco-Żylicz i pisarka oraz dziennikarka Paulina Wilk.
Dlaczego warto czytać dzieciom? Co daje im czytanie bajek? Czy to tak samo ważne, jak rozwój fizyczny? Na te i wiele innych pytań, dotyczących czytania książek dzieciom, odpowiadają: psycholog Agnieszka Carrasco-Żylicz, specjalistka od bajkoterapii oraz Paulina Wilk – pisarka, reportażystka, autorka niedawno wydanej bajki "Przygody misia Kazimierza", bajki dla dzieci" niezupełnie dorosłych".
Jaki jest dokładnie wpływ czytania bajek na psychikę dziecka?
Agnieszka Carrasco-Żylicz: Czytanie wpływa wszechstronnie, wypełnia wszystkie przestrzenie rozwoju dziecka: intelekt, emocje, także rozwój społeczny, ale i wiele innych, niezdefiniowanych obszarów, bo każdy moment czytania i każdy tekst inaczej działa na dziecko. Czytanie na pewno stymuluje rozwój intelektualny, przyspiesza rozwój mowy, rozwija umiejętności komunikacyjne, rozbudowuje pamięć dziecka, pobudza do kreatywności, tworzenia rzeczywistości poprzez słowa i różne pomysły działań - dziecko samo kreuje swoje zabawy na podstawie tego, co czyta.
Paulina Wilk: Czytanie buduje zdolności przeżywania: dostrzegania, nazywania emocji i odczuwania ich, nawet tych najsilniejszych, w sposób bezpieczny. Przeżycia są „ukryte” w bohaterze bajki, historie i bohaterowie budują w dzieciach odwagę do wyrażania uczuć. Czytanie to czynność niespieszna – pozostawia pole i przestrzeń, by dziecko uczyło się procesu przemyśliwania i rozumienia spraw. Czytając nie tylko przyjmuje bodźce i reaguje na nie – może je przepracować, ocenić, ustosunkować się do nich.
Czy ten wpływ jest na tyle duży, że dziecko, któremu nie czytamy bajek, będzie mocno "zacofane" intelektualnie w stosunku do rówieśników, którym bajki czytano? Jak duże mogą to być różnice w rozwoju i w jakim wieku zaczynają się objawiać?
AC-Ż: Trudno tu mówić o zacofaniu, bo dziecko się uczy poprzez doświadczenie i jeśli mamy do czynienia z dzieckiem aktywnym, potrzebującym ruchu, to ono zdobywa wiedzę o otaczającym świecie poprzez ekspansję, ruch, działanie. I być może nakłanianie go do czytania nie zaspokoi potrzeby eksploracji i uczenia się. Natomiast na pewno czytanie to aktywność, która powinna być obecna w wychowaniu, to znaczy powinna być jednym z elementów tego, co na co dzień robimy z dzieckiem. Ona przynosi świetne efekty później, na przykład w przygotowaniu dziecka do szkoły, w sferze zdolności językowych.
PW: Różnice pomiędzy dziećmi mającymi stały kontakt z książką, a tymi, którym nie czytano i same nie sięgają do lektur, mogą objawiać się na wiele sposobów już u kilkulatków, a wyraźniejsze stają się w szkole. Czytanie – lub jego brak – często „słychać” w języku dziecka, ono też wpływa na wrażliwość: zdolność reagowania na świat, innych ludzi. Ale to są jedne z wielu zdolności, wymagających troskliwego kształcenia u dzieci. Bo czy „zacofanym” nazwalibyśmy dziecko, które nie potrafi pływać? Myślę, że warto traktować czytanie jak element naturalnego i wszechstronnego kształtowania osobowości. Jak jazdę na rowerze, rysowanie czy mycie rąk przed obiadem.
Skoro więc to tak istotny element rozwoju, to jak duży udział ma czytanie bajek w zachęcaniu dzieci do czytania książek w ogóle? Czy czytając dziecku bajki lub w ogóle jakiekolwiek książki w dzieciństwie, możemy spodziewać się, że potem w wieku szkolnym dziecko będzie niejako "z automatu" zainteresowane czytaniem?
AC-Ż: Jeżeli dziecko rozwija się w przeświadczeniu, że książki są obecne w życiu rodziny, jeżeli widzi na co dzień, że rodzice czytają, a książki są czymś wpisanym w codzienność, to staną się one stałym, naturalnym elementem jego świata. Dziecko przejmie czytanie odruchowo, nie będzie musiało się zastanawiać, jaką ma to wartość. Sięgnie spontanicznie po książkę i nie będzie trzeba specjalnie rozbudzać ciekawości i chęci czytania. Przekonanie, że warto czytać, będzie już stale obecne w świadomości małego człowieka. Dlatego szkoła nie będzie musiała go uczyć czytania jako czynności obcej czy nowej. Stanie się kontynuacją, trochę innym spojrzeniem na czytanie.
PW: Ważne, by nie przymuszać dzieci do czytania, bo można tym spowodować trwały uraz. Czas spędzony z książką powinien kojarzyć się z przyjemnością, szczęśliwą chwilą. Szkolna nauka czytania bywa dla dzieci stresem, bo czytają publicznie, często pokonując wstyd. Jeśli wcześniej uda się wytworzyć w dziecku dobre, pogodne skojarzenia, czytanie nie będzie dla niego wysiłkiem, tylko radością.
Skoro bajkoterapia dotyczy bajek czytanych, czemu, w takim razie, bajki telewizyjne nie mogą ich zastąpić? Jaka jest różnica, co powoduje, że bajki czytane są lepsze?
PW: Tylko czytanie umożliwia „wejście” w historię i głębokie przeżywanie. Oglądając bajkę dziecko jest odbiorcą gotowego zestawu skojarzeń, estetycznych wyobrażeń. Może na nie reagować, ale nie ma szansy ich współtworzyć. Nie pamiętam fabuły
AC-Ż: Czytanie to coś, co dzieje się w relacji: kiedy oglądamy wspólnie z dzieckiem bajkę w telewizji, to jesteśmy bierni, dekodujemy obrazy. Skupiamy uwagę na nich, nie na przeżyciach. Natomiast czytanie to coś, co się dzieje w porozumieniu, dziecko ma takie poczucie, że rodzic czytając jest blisko, poświęca mu uwagę. Jest też przewodnikiem, który przeżywa to samo, co dziecko – po swojemu, jako dorosły – ale tak buduje się poczucie bliskości i wzajemności. Czytając, dorosły bardziej się angażuje: zmienia ton głosu, komunikuje się z dzieckiem niewerbalnie, bo czyta całym ciałem. Niektórzy rodzice mają taki dar aktorski, że ubarwiają tekst mową ciała, gestykulacją. Dziecko odbiera takie zachowania bardzo pozytywnie i reaguje. Myślę, że wspólne oglądanie telewizji nie daje takich możliwości. Czytanie, to proces twórczy - kreuje wyobraźnię, dotyka fantazji i uczuć. Obraz telewizyjny nie ma takiej siły.
Jakie bajki dobierać dziecku do czytania? Czy jest jakiś bezpieczny zestaw klasyków do polecenia, co z nowościami w tego typu literaturze?
AC-Ż: Na pewno warto sięgać po teksty literacko wartościowe, jeśli chodzi o czystość języka, ale też formę i przekaz dostosowany do wieku dziecka, treści, ilustracje. Warto sięgać po to, co polecają autorytety w zależności od wieku małego czytelnika. Jednym z bezpiecznych źródeł wiedzy jest akcja „Cała Polska czyta dzieciom”. Warto też sięgać do tego, na czym my byliśmy wychowywani, to ważna sprawa, żeby pokazać dziecku naszą historię życia, też poprzez książki, bajki. Nawet jeśli nie będzie to wzbudzało zainteresowania, bo wiadomo, że współcześnie dzieci żyją w stechnicyzowanej rzeczywistości i może te historie z naszego dzieciństwa wydawały się czasami zbyt proste, może nie było w nich aż tak wartkiej akcji; to już sam fakt, że tę samą bajkę czytała moja babcia mojej mamie, jest narracją, przekazem rodzinnym, który warto pielęgnować. Podczas organizowanych w ostatnią sobotę warsztatów dla rodziców i opiekunów w Fundacji Ma-Ma pod hasłem „Miś do zadań specjalnych” poznałam ciekawą historię rodzinną – jeden z obecnych, dziadek, opowiadał, jak jego trzydziestoletni syn podczas przeprowadzki zaangażował całą rodzinę do poszukiwań jego ulubionego misia – przeszukano cały dom po piwnice, tak ważny był dla niego ten miś i koniecznie chciał go odnaleźć i zabrać ze sobą do nowego domu.
PW: Książki dla dzieci mają się lepiej niż kiedykolwiek i jest w czym wybierać. Powstają wydawnictwa specjalizujące się w starannym doborze oferty, publikujące książki piękne i wartościowe literacko. Dobrych książek warto szukać w małych oficynach, często zakładanych z miłości do książek, nie dla zysku. Tam można znaleźć zarówno klasyki w odświeżonej estetyce, jak i zupełnie nowe tytuły opisujące aktualny świat. Książkami dziecięcymi także rządzą mody. Teraz na topie są niezwykłe tematy: bestsellerami stają się oryginalne opowieści o brudzie, kupach, nawet o stanach depresyjnych czy kłótniach rodziców. To często znakomite książki, stworzone z myślą o wrażliwości dzieci, pięknie ilustrowane, pomagające mówić w rodzinie o sprawach trudnych. Z drugiej strony – szczęśliwie wracają do mody książki, przy których wyrastali dzisiejsi trzydziestolatkowie. Klasa literacka pozycji takich jak „Ferdynand Wspaniały” czy „Dzieci z Bullerbyn” zawstydza wielu dzisiejszych autorów, balansujących na granicy grafomanii.
Pedagogizacja nt. „Indywidualne style uczenia się uczniów”
Nie wszyscy przyjmujemy i kodujemy wiadomości w ten sam sposób. Każdy z nas odruchowo uaktywnia preferowany zmysł, albo zmysły, i w ten właściwy sobie sposób odbiera i przekazuje informacje. Preferowany kanał sensoryczny determinuje naszą osobistą strategię uczenia się.
Ludzie odbierają dobiegające do nich informacje za pomocą trzech podstawowych kanałów sensorycznych: wzrokowego, słuchowego, kinestetycznego. Nauczanie uwzględniające predyspozycje percepcyjne polega na angażowaniu wszystkich zmysłów w proces nauczania.
Nauka wielozmysłowa bazuje – mówiąc najogólniej – na wielokrotnym powtarzaniu nowych treści czy umiejętności, ale z wykorzystaniem różnorodnych ćwiczeń i aktywności. Multisensoryczność sprzyja aktywizowaniu potencjalnych możliwości, które tkwią w każdym uczniu.
Wykorzystując w swojej pracy ćwiczenia, które pobudzają wszystkie zmysły uczących się, ćwiczymy, z różnym natężeniem i w dowolnej kolejności, sprawność słuchania, mówienia, uważnego patrzenia i działania, a uczniowie z reguły angażują się emocjonalnie w zadanie.
Nauczyciel współpracuje z grupą, wyzwala jej aktywność, koordynuje realizację wspólnego planu działania. Nauczanie przebiegające wielozmysłowo rozwija umiejętności: samodzielnego uczenia się, pracy w zespole, przezwyciężania trudności, planowania i organizowania pracy własnej bądź grupowej. Ponadto takie nauczanie sprzyja lepszemu poznawaniu siebie, budowaniu więzi w grupie oraz jest przyjazne dla dzieci, które wykazują specyficzne trudności w uczeniu się.
Nauczanie wielozmysłowe przebiega dwuetapowo. Pierwszy etap to stymulowanie zmysłów. Na tym etapie dostarczamy uczniom różnorodnych bodźców. Natomiast drugi etap to integrowanie doznań zmysłowych, na którym dbamy o to, aby bodźce zostały właściwie odebrane i przetworzone. Wielozmysłowe angażowanie ucznia w proces kształcenia zwiększa efektywność nauczania, gdyż uczenie się to nie bierne magazynowanie informacji, tylko aktywny proces, w którym udział dziecka jest nieodzowny. Prześledźmy teraz, jak określone predyspozycje percepcyjne wpływają na aktywności, które będą preferowane przez danego ucznia.
Narzędzia do diagnozy preferowanego stylu uczenia się:
Charakterystyka poszczególnych stylów uczenia się:
Wzrokowcy:
Wzrokowcy często pamiętają twarze, ale nie pamiętają imion; chętnie robią własne notatki; ich pismo jest zwykle czytelne i przejrzyste, stosują prawidłowe odstępy i kształt liter;
Wzrokowcy mają bujną wyobraźnię i potrafią kreować w wyobraźni szczegółowe obrazy; posiadają zdolność do myślenia obrazowego; chętnie wykonują w głowie operacje przestrzenne;
Kiedy się uczą, nie zwracają uwagi na, ale ich uwagę zakłócić bałagan i ruch. Zwykle wodzą wzrokiem za wykładowcą.
Ich wypowiedzi są na ogół dobrze przemyślane i z góry zaplanowane; chętnie zapisują swoje myśli i lubią robić listy „to do".
Posiadają wrodzoną umiejętność czytania diagramów, map, schematów, tabel. Dobrze rozpoznają kolory i umiejętnie je ze sobą komponują;
Gdy wzrokowiec się nudzi i jest nieaktywny, wpatruje się w dal, rysuje lub znajduje sobie coś do oglądania.
Wzrokowcy często są zamknięci w sobie. Ich emocje zdradza mimika: kiedy wpadają w złość, "zabiliby wzrokiem", łatwo płaczą, a kiedy są w dobrym humorze, szeroko się uśmiechają.
Wzrokowcy dbają o swój wygląd; na ogół są bardzo schludni i cenią sobie porządek.
Muzyka ich nie wzrusza, ale na sztuki plastyczne reagują żywo, interesują się więc malarstwem, plakatem, grafiką, rzeźbą; takie dzieła sztuki mogą u nich wywołać głębokie wzruszenie; mają wrodzoną zdolność do szczegółowej analizy dzieł plastycznych.
Wzrokowcy nie mówią dużo, chętnie stosują metafory; raczej należą do ludzi cichych. Łatwo tracą uwagę i cierpliwość, gdy zmusza się ich do dłuższego słuchania; często źle dobierają słowa i są zbyt bezpośredni. Wzrokowca łatwo rozpoznasz po jego języku; będzie używał podobnych wyrażeń: widzę teraz, jak to zrobić; nie widzę tego; teraz to jest dla mnie jasne; to jest dla mnie mało przejrzyste; to wygląda całkiem nieźle; nie widzę celu tej rozmowy
Słuchowcy:
Słuchowiec pamięta, co usłyszał, a nie to, co widział, czy robił. Schematy, plansze, mapy mentalne na nie wiele mu się zdadzą. Dla ludzi, u których dobrze rozwinięta jest inteligencja muzyczna, słuch jest najważniejszym zmysłem. Dlatego kluczem do sukcesu jest dobry wykładowca i uważne słuchanie na lekcji, wykładu. Ilość zapamiętanych informacji z uważnie wysłuchanego wykładu jest ogromna i daleko wykracza, poza możliwości pozostałych typów inteligencji.
Słuchowiec często ma jednak poważny problem z ortografią, rozpoznaje bowiem słowa poprzez wymówienie poszczególnych głosek. Również nauka pisania początkowo sprawia mu spore trudności.
Słuchając wykładu, cicho powtarza słowa wykładowcy lub potakuje głową.
Zapamiętanie następuje poprzez głośne powtarzanie materiału.
Słuchowiec myśli słowami i dźwiękami; wypowiada się po cichu i nie zwraca uwagi na detale. Charakterystyczne dla niego jest „głośne myślenie", nucenie pod nosem, powtarzanie poleceń, sprawiających mu trudność intelektualną.
Słuchowiec na ogół ma dobrą pamięć muzyczną i może mieć słuch absolutny. Inteligencja muzyczna sprawia jednak, że hałas i dźwięki istotnie zakłócają jego uwagę.
Lubi rozmawiać ze sobą lub innymi o konkretnych sytuacjach; często na głos rozważa wszystkie za i przeciw. Wypowiadając się, chętnie stosuje długie, powtarzające się opisy Niezależnie od nastroju dużo mówi. W złości ma skłonności do wybuchów krótkotrwałych słowotoków. Swój stan emocjonalny wyraża nie tylko poprzez słowa, ale również, a nawet wręcz przez barwę głosu, prozodię, tempo. Wrażliwość na dźwięki pozwala mu właściwie odczytać emocje, zdradzane przez dźwiękowe komunikaty niewerbalne, towarzyszące wypowiedzi jego rozmówcy.
Słuchowiec nadaje się na powiernika, lubi słuchać, często jednak przerywa rozmówcy, by wtrącić swoje zdanie. Gdy poznaje nowych ludzi, dobrze zapamiętuje imiona, ale zapomina twarzy;
Nie dba o swój wygląd;
Jeżeli chodzi o sztukę, to zdecydowanie preferuje muzykę, na którą jest bardzo wrażliwy, ale mimo tego, że sztuki plastyczne mniej go poruszają zawsze można liczyć na jego udział w dyskusji; analizując dzieło sztuki, zwykle pomija istotne szczegóły, ale potrafi spojrzeć na dzieło holistycznie;
Inteligencja muzyczna jest łatwa do usłyszenia w języku słuchowca: to brzmi nieźlle; żyją w harmonii; on jest taki głośny; muszę to usłyszeć; muszę się w to lepiej wsłuchać; jesteś zbyt hałaśliwy
Czuciowcy/ Kinestetycy:
Kinestetyk uczy się przez ruch, wrażenia skórne (dotyk, nacisk, temperatura), wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie. Pamięta to, co zrobił, a nie to, co zobaczył, czy usłyszał. Ma istotnie ograniczoną wyobraźnię. Wyobraźnię uruchamia ruch, nie rejestrują wizualnej i słuchowej części prezentacji. Żeby utrzymać uwagę, musi często zmieniać pozycję ciała i się poruszać. Myślenie przychodzi mu łatwiej, gdy pozostaje w ruchu. Swoje problemy rozwiązuje, będąc aktywnym fizycznie, choćby manipulując jakimś drobnym przedmiotem.
Czytanie nie jest ulubionym zajęciem kinestetyka. Do zniesienia są teksty krótkie i mające wartką akcję. Podczas czytania wierci się i porusza. Kinestetyk często ma trudności z ortografią; musi napisać słowo, aby upewnić się co do poprawnej pisowni. Na początku bardzo szybko uczy się pisać, jednak gdy litery maleją i odległości między nimi maleją, wyniki nauki pisania pogarszają się.
Kinestetyk często jest impulsywny; kiedy się ucieszy, chętnie podskoczy z zadowolenia; kiedy ma dobry humor, chętnie się przytula i lubi dotykać. Gdy kinestetyk wpada w złość, potrafi tupać, szturchać, rzucać przedmiotami i żywo wymachiwać rękami. Jego reakcje są zazwyczaj błyskawiczne. Nie jest odporny na wpływ otoczenia.
Podczas słuchania i mówienia żywo gestykuluje. Kinestetyk nie nadaje się na powiernika, bo jest kiepskim słuchaczem. Kiedy zmusza się go do dłuższego słuchania, szybko traci zainteresowanie. Kiedy bierze udział w rozmowie stoi blisko swojego rozmówcy.
Mimo stosunkowo sporej dbałości o wygląd kinestetyk szybko przestaje wyglądać schludnie. Daje tu znać o sobie jego ruchliwa natura.
Na muzykę żywo reaguje ruchem, preferuje jednak rzeźbę, gdy może jej dotknąć. Z reguły sztuka nie wywołuje u niego dużych emocji i nie lubi o niej rozmawiać.
Język kinestetyka wygląda następująco: trzeba nim potrząsnął; gładko poszło; to jest ciężkie do zrozumienia; to mi leży na wątrobie; ciepłe słowa; nie bądź taki miękki; szorstko się z nim obszedł.
Wskazówki dla rodziców do pracy z dzieckiem
W jaki sposób mogę pomóc w nauce mojemu dziecku, które jest wzrokowcem?
· Zachęcaj aby wzrokowiec zapisywał rzeczy, które chce zapamiętać.
· Rozmawiając utrzymuj z nim kontakt wzrokowy najdłużej jak się da.
· Po przyjściu ze szkoły pozwól mu posiedzieć w ciszy i spokoju.
· Zaproponuj aby czytał różne historie, ilustrował je w myślach lub na kartce. Zaproponuj by czytając wodził palcem po tekście.
· Pomożesz przyswoić mu nowe idee, odwołując się do jego własnych przeżyć lub znajdując dla nich wizualną formę.
· Podczas pomocy czy współpracy unikaj długich ustnych objaśnień.
· Namów go do przygotowania notatek pomocnych w sprecyzowaniu tego, co chce powiedzieć.
· Pomóż mu podzielić większe zamierzenia / plany, na mniejsze etapy i wyznacz ich realne terminy.
· Pozwól mu urządzić samodzielnie miejsce do nauki. Namów go, aby ograniczył tam ilość rzeczy i barw, które będą go rozpraszać.
· Wygospodaruj w domu specjalne miejsce na jego osiągnięcia, dyplomy, fotografie, a także graficzne notatki, mapy umysłu itp.
· Pamiętaj, że wzrokowcowi bardzo dobrze pracuje się z komputerem. Taki sposób pomaga mu utrzymać kontrolę nad wieloma szczegółami wizualnymi oraz z łatwością pisać i redagować teksty.
W jaki sposób mogę pomóc w nauce mojemu dziecku, które jest słuchowcem?
· Zachęcaj słuchowca do opowiadania o jego twórczych koncepcjach, do dzielenia się pomysłami na rozwiązywanie problemów.
· Namawiaj do czytania i powtarzania materiału na głos, wybijając rytm ryszając stopą lub stukając palcem.
· Podczas opanowywania nowej umiejętności zaproponuj, aby nauczył ciebie tego, co już umie.
· Jeżeli ma do czynienia z wykresami, tabelami, pisemnymi objaśnieniami, niech przeczyta na głos i wytłumaczy jak je rozumie.
· Jeśli ma skłonności do zapominania o ważnych rzeczach, wprowadź zasadę codziennego relacjonowania tego, co planuje.
· Możesz mu pomóc w nauce, rezerwując sobie czas wysłuchania tego, czego się nauczył. Słuchowiec ma zawsze jakieś pytania i wewnętrzną potrzebę wypowiedzenia własnymi słowami tego, co zrozumiał.
· Takim osobom łatwiej przychodzi nauka przy włączonej cicho muzyce, natomiast wrzawa i obce dźwięki rozpraszają je.
W jaki sposób mogę pomóc mojemu dziecku, które jest czuciowcem/ kinestetykiem?
· Zaproponuj kinestetykowi, aby zanim zasiądzie do odrabiania lekcji, odprężył się spacerując lub słuchając muzyki.
· Zwróć uwagę, aby powtarzał materiał w sposób aktywny, używał pomocy naukowych, rysował, pisał itp.
· Zastosuj nagrania magnetofonowe, zaproponuj wodzenie palcem po tekście, czytanie na głos.
· Nakłoń go, aby odgrywał scenki angażując ręce i całe ciało.
· Zachęcaj do opowiadania przeczytanych historii. Zadawaj pytania.
· Namów by spisywał swoje wspomnienia lub opisywał zajęcia i przeżycia w listach lub dzienniku.
· Powtórkę materiału ułatwi mu pisanie i rozwiązywanie zadań na ściennej tablicy. Wówczas przy pracy umysłu może być w ruchu.
· Pozwól mu na stworzenie własnego miejsca pracy, w którym będzie miał możliwość wygodnie siedzieć i poruszać się.
Sposoby angażowania różnych systemów reprezentacyjnych w nauczaniu w szkole.
Praktyczne wskazówki dla nauczycieli.
Angażowanie systemu wizualnego:
· Umieszczanie w pomieszczeniu lekcyjnym treści dydaktycznych ( napisów, plakatów) na poziomie oczu dziecka.
· Sporządzanie tzw. map pamięci, czyli syntetycznych, graficznych schematów podsumowujących dane zagadnienie.
· Częste stosowanie różnych pomocy naukowych.
· Graficzne wyodrębnienie, zapisywanie i prezentowanie w widocznych miejscach kluczowych słów i pojęć.
· Używanie kierowanej wizualizacji, czyli sterowanie wyobraźnią.
· Używanie sformułowań: „ zaobserwuj… wyobraź sobie… jak widzisz ten problem…“
Angażowanie systemu słuchowego:
· Prowadzenie dyskusji zespołowych w parach i grupach.
· Słowne repetycje materiału.
· Urządzanie pogadanek, prelekcji, spotkań.
· Czytanie aktorskie, rymowanie itp.
· Prowadzenie zajęć z magnetofonem.
· Stosowanie onomatopei, słuchowych mnemotechnik.
· Używanie muzyki jako narzędzia wspierającego uczenie ( relaks, pobudzenie, pomoc w wizualizacji).
· Używanie sformułowań: „ posłuchaj…. jak ci to brzmi… co ci to mówi“.
Angażowanie systemu kinestetyczno – czuciowego:
· Wspieranie przekazu odpowiednią mimiką i językiem ciała.
· Używanie gestów i różnych ruchów.
· Przeprowadzanie ćwiczeń rozluźniających.
· Wykonywanie ćwiczeń praktycznych, np. doświadczeń.
· Konstruowanie na poziomie projektowania i wykonywania.
· Organizowanie wycieczek i zajęć w terenie.
· Stosowanie psychodramy, pantomimy, gier dydaktycznych.
· Wykorzystywanie fizycznego ruchu jako narzędzia wspierającego przyswajanie treści programowych ( naśladowanie ruchu, rysowanie na boisku szlaków handlowych, granic państw itp.)
· Zapisywanie, przepisywanie, robienie notatek.
· Proponowanie prezentacji na forum klasy, prowadzenia lekcji.
· Używanie sformułowań: „ jak to odczuwasz… co ci się tu podoba… oprzyj się na“.
Październik jest miesiącem bibliotek szkolnych, z tej okazji panie bibliotekarki przygotowały dla uczniów kilka propozycji. Jedną z nich są lekcje biblioteczne. W piątek 25 października odbyła się lekcja biblioteczna dla klasy trzeciej. Tematem lekcji była budowa książki. Podczas prezentacji uczniowie dowiedzieli się jak zbudowana jest książka oraz jak nazywają się jej poszczególne elementy. Między innymi co to jest: obwoluta, wyklejka, okładka, grzbiet, kapitałka, karta przedtytułowa, karta tytułowa i trzon książki. Aby lepiej poznać budowę , dzieci otrzymały książki i pokazywały w nich poszczególne części. Nie zabrakło również konkursów z nagrodami. Na pochwałę zasługuje aktywność i ciekawość uczniów kl. 3 w trakcie lekcji.
Uczniowie klas I-III wzięli udział w spotkaniu autorskim z pisarką Joanną Jagiełło. Pani Joanna pisze książki głównie dla młodzieży, jednak w jej twórczości można znaleźć coś dla najmłodszych czytelników. Podczas spotkania pani Joanna opowiadała dzieciom o trudnej sztuce pisania, skąd bierze pomysły, ile czasu poświęca na napisanie jednej książki. Zachęcała też dzieci do wytrwałości w dążeniu do upragnionego celu, gdyż jak mówiła to w życiu jest najważniejsze. Na koniec spotkania uczniowie zadawali pytania pisarce, na które pani Joanna wyczerpująco odpowiadała. Było to bardzo pouczające spotkanie.
Akcja pod patronatem Pana Prezydenta Andrzeja Dudy Narodowe Czytanie ma na celu promowanie czytelnictwa oraz piękna literatury polskiej. W akcję włączyły się nauczycielki języka polskiego i biblioteki, organizując zajęcia dla uczniów. Na początku uczniowie zaprezentowali sylwetki kilku autorów lektur: Henryka Sienkiewicza, Stefana Żeromskiego i Marii Konopnickiej. Uczestnicy spotkania czytali fragmenty nowel lub słuchali nowel czytanych przez nauczycielki. Zorganizowano także wystawę ph. Nowele Polskie, prezentującą dzieła polskich pisarzy.
Baśń otwiera drzwi do tajemniczego świata, zaprasza do czarodziejskiej krainy gdzie można spotkać wiele tajemniczych postaci i magicznych przedmiotów. Klasa II wybrała się właśnie w taką podróż żeby poznać Elizę- bohaterkę baśni ,,Dzikie łabędzie" i zastanowić się co to jest wytrwałość?
„Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,który puste życie napełni światłem, a puste serca wzruszeniem” Kornel Makuszyński Dnia 20 września 2018r. uczniowie klasy drugiej odwiedzili szkolną bibliotekę. Pani bibliotekarka (Alicja Olszowska) przypomniała dzieciom zasady obowiązujące w bibliotece, odczytała Kodeks Czytelnika oraz zapoznała z księgozbiorem. Zachęcała również do wypożyczania i oczywiście czytania ciekawych książek. Następnie uczniowie z ciekawością przeglądali i samodzielnie czytali książki, które ich interesowały. Wizyta była owocna –wielu uczniów wypożyczyło sobie książki.
W bibliotece szkolnej uczniowie nie tylko wypożyczają książki i je czytają, ale również przychodzą, by spędzić swój wolny czas. Grają w różnego rodzaju gry edukacyjne, wymieniają się doświadczeniami rozmawiając oraz czytając czasopisma, które są dostępne w naszej bibliotece. Na zdjęciach widoczni są uczniowie najczęściej odwiedzający bibliotekę i korzystający z innych zasobów bibliotecznych.
MISTRZ SZYBKIEGO CZYTANIA
10 maja przeprowadzono konkurs na mistrza szybkiego czytania.
Wyłoniono mistrzów w kl. I-III i IV-VII.
KL.I-III
Oliwia Kulak
Kacper Jakubów
Mikołaj Pałach, Filip Truś
KL.IV-VII
Emilia Mamak
Agata Pacławska
Wiktoria Wiktor
Wyniki konkursu na najładniejszą zakładkę do książki.
Julia Poparda kl.IV B, Józefina Parton kl.VI
Żaneta Pierzchała kl.VII
Natalia Bodziony kl.VI
26 kwietnia 2018r. w kinie Podzamcze w Otmuchowie odbył się Konkurs Recytatorski Poezji Polskiej Naszą szkołę reprezentowało 9 uczniów z poszczególnych klas: kl. I Jagoda Nosal kl. III Lena Bobras, Mikołaj Pałach, Szymon Gutowski kl. IVa Agata Pacławska, Oliwia Kusek kl. IVb Adam Rudecki kl. VII Wiktoria Gołąbek, Marta Krypel Konkurs był oceniany w dwóch kategoriach kl I-III, uczestnicy recytowali wiersze z zakresu literatury polskiej dla dzieci i kl. IV-VII dodatkowo fragment prozy. Poziom był dosyć wysoki, jednak mimo tego udało nam się zająć miejsca na podium. W kl. I-III Mikołaj Pałach zajął I miejsce, Szymon Gutowski II miejsce, w kl. IV-VII Adam Rudecki zajął II miejsce. Laureaci otrzymali dyplomy uznania i nagrody książkowe. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni gromkimi oklaskami. Zwycięzcom dziękujemy! Rozbudzanie wyobraźni i twórczego myślenia uczniów. Wykonanie ilustracji do baśni ,,Kot w butach" organizowanego przez bibliotekę szkolną pt.„Książka moimi oczami”. Do konkursu wpłynęły cztery prace uczennic: 1.Emilki Mamak, 2.Marty Krypel, 3.Żanety Pierzchała, 4.Natalii Woźniak Konkurs wygrała Żaneta Pierzchała uczennica klasy VII, która wykonała fotografię książki „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.Nagrodę- pendriva wręczyła uczennicy Pani Bogusława Jurek na apelu szkolnym podczas podsumowania pełnienia dyżurów kl. V i IVb. Pozostałe uczennice otrzymały słodycze.
Dlaczego powinniśmy czytać książki?
Zalety książek
Książka rozwija myślenie.
Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.
Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo.
Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.
Książka dostrcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach,
o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
Książka pobudza fantazję,
uczy budować obrazy w wyobraźni.
Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii.
Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
Książka dodaje sił i zapału.
Dostarcza nam rozrywki i emocji.
Może rozśmieszyć lub zasmucić.
Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
Książka uczy nas etyki.
Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie,
co dobre, a co złe.
Książka może stawiać pytania,
które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
Książka pomaga nam zrozumieć siebie.
Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my,
że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji,
umacnia nasze poczucie własnej wartości.
Książka może udowodnić,
że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź,
że na problem da się spojrzeć z różnych stron.
Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.
Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego.
Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia
Książka jest naszym towarzyszem w samotności.
Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek.
Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.
Biblioteka, to miejsce otwarte dla Ciebie,
a bywanie w niej jest modne!
"Kiedy pierwszy raz czytam dobrą książkę, doświadczam uczucia, jakbym zyskał nowego przyjaciela." Johan Wolfgang Goethe "Świat cały nie pomieściłby ksiąg, które by należało napisać." Biblia "Książka to przyjaciel, który nigdy nie zdradzi." Jaques Velle des Bavveaux
"Aby istnieli wielcy poeci, muszą być wielcy czytelnicy." Walt Whitman "Ludzkość wymyśliła dwie doniosłe rzeczy na świecie. Najmądrzejszą rzecz - książkę i najgłupszą - wojnę." Mieczysław Kotarbiński "Kocham książkę dlatego, że wprowadza mnie w mój własny świat, że odkrywa we mnie bogactwa, których nie przeczuwałem." Jarosław Iwaszkiewicz "Nie czytaj tych ksiąg, z których gadać śmielej. Ale te, z których robić można wiele." Franciszek Karpiński
"Książka, myśl, słowo, uczucie, czyn... Wszystko razem stanowi dopiero człowieka." Józef Ignacy Kraszewski
"...książki, dziwne baśnie, nieprzerwane plotki o życiu rodzaju ludzkiego." Stefan Żeromski "Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała." Richard Steele
"Kto czyta książki, żyje podwójnie." Umberto Eco
"Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera." Monteskiusz "Żadne dzieło człowieka nie przeżyje książki." autor nieznany
"Łatwiej niektórym książkę napisać, niż drugim ją przeczytać." Alojzy Żółkiewski
"Wystrzegaj się ludzi jednej książki." Św. Tomasz "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał się ze starym przyjacielem." przysłowie chińskie