100-lecie odzyskania niepodległości: Sprawa bliska sercom wszystkich Polaków
Narodowe Święto Niepodległości to dla Polaków jedno z najważniejszych świąt państwowych. Po 123 latach zaborów – niewoli naznaczonej walką, cierpieniem i wysiłkiem wielu pokoleń Polek i Polaków – nasz kraj odzyskał suwerenność.
Podczas dorocznych obchodów 11 listopada czcimy pamięć tych, którym zawdzięczmy własne państwo, którym udało się podnieść kraj z ogromnych zniszczeń I wojny światowej, stworzyć warunki rozwoju ekonomicznego, modernizacji gospodarczej i cywilizacyjnej.
Rok 2018 wyznacza rocznicę szczególną – jest to bowiem już setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości.
Prezydent RP Andrzej Duda: Jestem głęboko przekonany, że stulecie odzyskania niepodległości to sprawa bliska sercom wszystkich Polaków. Ogromnie zależy mi na tym, aby jubileusz stał się świętem całej polskiej wspólnoty i by każdy z nas, obywateli Rzeczypospolitej, czuł się zaproszony nie tylko do udziału w uroczystościach i innych wydarzeniach rocznicowych, ale przede wszystkim do ich współtworzenia.
Zdaniem Prezydenta jubileusz będzie doskonałą okazją, by opowiedzieć dzieje ojczyste także poprzez – często mniej znane – historie lokalne.
W następstwie działań zaborców w latach 1772, 1793 i 1795 Rzeczpospolita przestała istnieć na mapie Europy. Jednak dla Narodu Polskiego własne, suwerenne państwo było wartością najwyższą. Walka o niepodległość trwała ponad sto lat i naznaczona była ofiarą krwi przelaną w wojnach napoleońskich, w licznych zrywach niepodległościowych, w powstaniu listopadowym i styczniowym, oraz na polach bitewnych I wojny światowej.
Historia odzyskania niepodległości to w równym stopniu codzienny trud rodaków zamieszkałych na terenach byłej Rzeczypospolitej, jak i na emigracji, podejmowany w celu zachowania polskości, rozwijania kultury i budowania polskiej myśli politycznej. Bohaterowie tamtego okresu, mimo szykan, aresztowań, wywózek i represji ze strony zaborców, byli w stanie uchronić i rozwinąć narodową tożsamość, a następnie przekazać ją następnym pokoleniom, żyjącym już w odrodzonej Polsce.
Marzenia o wolności spełniły się wraz z klęską wszystkich trzech zaborców i zakończeniem I wojny światowej, w wyniku której Polska odzyskała niepodległość. Odbudowa państwowości, po 123 latach zaborów, była procesem złożonym. 10 listopada 1918 r. powrócił do Warszawy, zwolniony z więzienia w Magdeburgu, Józef Piłsudski. 11 listopada 1918 r. podpisano zawieszenie broni na froncie zachodnim. Dekretem z tego samego dnia Rada Regencyjna oddała Józefowi Piłsudskiemu naczelne dowództwo nad wojskiem, a 14 listopada 1918 r. rozwiązała się, przekazując całą władzę nad tworzącym się państwem Józefowi Piłsudskiemu
Dzień 11 listopada ustanowiony został uroczystym Świętem Niepodległości na mocy ustawy z dnia 23 kwietnia 1937 r. o Święcie Niepodległości. Święto to zostało zniesione po II wojnie światowej – w 1945 r., a następnie przywrócone ustawą z dnia 15 lutego 1989 r.
Chciałbym, abyśmy upamiętniając historyczne rocznice, nie tyle cofali się o sto lat, co w równym, a może nawet większym stopniu wybiegali myślą naprzód – ku wyzwaniom, które nas czekają, przed którymi stajemy i z którymi możemy się skutecznie mierzyć, budując dziś silną, wolną Polskę – napisał Prezydent RP Andrzej Duda w okolicznościowym artykule.
Promujemy szacunek dla flagi RP i hymnu narodowego Zachęcamy do zapoznania się z miniprzewodnikiem przygotowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z okazji Święta Niepodległości. Zawiera on najważniejsze zasady dotyczące eksponowania polskiej flagi i bezbłędnego wykonywania Mazurka Dąbrowskiego.
W ZWIĄZKU Z TYM W NASZEJ PLACÓWCE BĘDZIEMY PODEJMOWAĆ WIELE INICJATYW DLA UCZCZENIA 100 LECIA NIEPODLEGŁOŚCI. DZIAŁANIA NASZEGO ZESPOŁU PRZYBLIŻĄ UCZNIOM NAJNOWSZĄ HISTORIĘ POLSKI.
Ważne wydarzenia z historii Polski na gazetce szkolnej
Dla uczczenia 100 lecia niepodległości na naszym korytarzu zawisła gazetka tematyczna nawiązująca do ważnych wydarzeń z historii Polski.
- Jan Paweł II - nauczycielem patriotyzmu
100-lecie niepodległości Polski skłania do refleksji o patriotyzmie. Wybór Karola Wojtyły na stolicę Piotrową był potężnym przełomem w myśleniu o ojczyźnie. Papież pisał: Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu. Próbą dla tego umiłowania staje się każde zagrożenie tego dobra, jakim jest ojczyzna. Nasze dzieje uczą, że Polacy byli zawsze zdolni do wielkich ofiar dla zachowania tego dobra albo też dla jego odzyskania. 16 października 2018 roku obchodziliśmy 40 rocznicę wyboru kardynała Karola Wojtyła na Stolicę Piotrową. Z tej okazji w naszej szkole miała miejsce uroczystość upamiętniająca Karola Wojtyłę – wielkiego Polaka, papieża, świętego Jana Pawła II. Uroczystość rozpoczęła pani dyrektor Jolanta Potoczak, która naukę i całe nasze życie porównała do drogi. – Ważne, by podczas tej drogi korzystać ze wskazówek i przesłania Jana Pawła II – powiedziała pani dyrektor, przypominając kilka papieskich sentencji będących właśnie takimi życiowymi drogowskazami. Jolanta Potoczak przywołała słowa, w których papież zachęcał młodych ludzi do nauki, do zgody, do wzajemnego szacunku, do budowania świata, w którym każdy człowiek może liczyć na pomoc, wsparcie i życzliwość innych. Następnie uczniowie przedstawili program artystyczny o Janie Pawle II. Nie zabrakło również pieśni Barka - jak wielokrotnie wspominał papież, że pieśń była tą pożegnalną z Ojczyzną, tą która zaprowadziła go na Stolicę Piotrową. Usłyszał ją bowiem tuż przed wylotem na konklawe, które miało wybrać nowego papieża. Na koniec pani dyrektor zaapelowała do wszystkich: Kierujcie się słowami papieża w życiu, niech przesłanie wielkiego Polaka zawsze wam towarzyszy.
- Wielka Księga Małego Polaka
W ramach działań, które podejmujemy z okazji 100 - lecia Niepodległej nasze przedszkolaki wzbogaciły swoja biblioteczkę przedszkolną o publikację pt. ,,Wielka księga małego Polaka" jest to znakomita książka dla dzieci, które są zainteresowane naszą ojczyzną, jej historią i kulturą. Zawarte w niej zadania przybliżą najważniejsze wydarzenia z przeszłości naszego kraju oraz sylwetki wybitnych Polaków. Dzieci będą miały możliwość poznania symboli narodowych, legend, pogłębić swoją wiedzę na temat regionów geograficznych czy strojów ludowych. Z pewnością zainteresują je ciekawostki kulinarne i atrakcje turystyczne, które czekają w każdym zakątku Polski. Książka jest również zachętą do rozmowy z dziećmi na temat patriotyzmu.
- Wyjazd do Muzeum Powiatowego w Nysie
W dniu 24 października 2018 r. dzieci ze starszych grup Przedszkola w Kałkowie pod opieką wychowawczyń i personelu technicznego wzięły udział w wycieczce do Muzeum Powiatowe w Nysie. Dla większości dzieci był to pierwszy pobyt w muzeum. Przedszkolaki dowiedziały się co to jest muzeum oraz w jakim celu chroni się zabytki i gromadzi eksponaty muzealne. Przewodnik pokazał dzieciom najciekawsze eksponaty w ekspozycjach stałych min.: ,,Wystawa archeologiczna "Nysa średniowieczna" ,Nyskie rzemiosło artystyczne i pamiątki miejskie, Militaria - sala im. Bazylego Rogowskiego, Galeria malarstwa zachodnioeuropejskiego XVI-XIX w ,Sztuka i rzemiosło artystyczne od XVI do XIX wieku. Podczas zwiedzania dzieci miały okazję obejrzeć wystawę pt: "Zaczęło się od rysunku. 35 lat pracy twórczej Mariana Molendy"- projektanta pomnika marszałka Józefa Piłsudskiego na Kasztance, który stanął na nyskim rynku. W drugiej części wycieczki dzieci zwiedziły nyski rynek, a pod nowo odsłoniętym pomnikiem marszałka Józefa Piłsudskiego mogły zrobić pamiątkowe zdjęcie. Pomimo, iż pogoda była trochę wietrzna i tak dzieci przyjechały bardzo zadowolone oraz wyposażone w dużą ilość nowej wiedzy. Więcej zdjęć z tego dnia w galerii :)
- Spotkanie z żołnierzem w przedszkolu
Zbliżające się Święto Niepodległości było okazją do zorganizowania w Publicznym Przedszkolu w Kałkowie spotkania z tatą Ani, dawnym absolwentem naszego przedszkola panem Łukaszem Dzięcielskim, który obecnie jest w stopniu porucznika i służy w 10 Brygadzie Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Żołnierz opowiadał o swojej służbie, pokazał różne elementy umundurowania. Dzieci dowiedziały się, że żołnierze nie tylko bronią kraju, ale też pomagają w sytuacjach kryzysowych. I jak nasz gość biorą też udział w misjach pokojowych poza granicami kraju. Duże zainteresowanie wśród przedszkolaków wzbudziło wyposażenie żołnierskiego plecaka. Dzieci z uwagą słuchały wyjaśnień, po co żołnierzowi potrzebny jest hełm, maska przeciwgazowa, dlaczego mundur ma określoną kolorystykę. Miały okazję przymierzyć różne żołnierskie nakrycia głowy oraz kamizelkę kuloodporną. Przedszkolaki zadawały wiele pytań, na które pan porucznik udzielał ciekawych odpowiedzi. Żołnierz zwrócił uwagę, że niezwykle ważna jest w jego pracy także sprawność fizyczna. Dzieci chętnie wzięły udział w przeprowadzonej musztrze wojskowej. Na koniec spotkania przedszkolaki wręczyły gościowi laurkę a on obdarował ich słodkościami. Tematyka wojskowa zainteresowała nie tylko chłopców ale i dziewczynki, które w przyszłości mogą zostać też żołnierzami. Bardzo dziękujemy panu Łukaszowi za ciekawy dzień w przedszkolu.
- Konkurs ortograficzny: „Mistrz ortografii kl. IV-VIII”
Dnia 25 października 2018r., w naszej szkole, został przeprowadzony konkurs ortograficzny: „Mistrz ortografii kl. IV-VIII”. W zawodach wzięło udział 16 uczniów z klas IV – VIII. Konkurs miał formę dyktanda. Jego tematyka związana była ze 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę. Uczniowie poznawali postać Jana Ignacego Paderewskiego – wybitnego kompozytora i polityka tamtego okresu. Tytuł: „Mistrz ortografii kl. IV – VIII 2018/2019” zdobyła Żaneta Pierzchała z kl. VIII. Komisja konkursu w składzie: mgr Krystyna Kasperska, mgr Irena Dukała i mgr Sabina Kubrycz przedstawiła oficjalne wyniki konkursu: 1.Pierzchała Żaneta kl. VIII 2.Filipiak Dominik kl. VI 3.Gabryś Aleksandra kl. VIII4.Gołąbek Wiktoria kl. VIII Laureatom serdecznie gratulujemy!
HYMN POLSKI W WYKONANIU UCZNIÓW ZSP
W KAŁKOWIE
- 100 pocztówek na 100 lecie Niepodległej
W ramach Stulecia Niepodległości powstaje szereg inicjatyw. Wydarzenia związane z tym jubileuszem organizowane są w całej Polsce. W naszej szkole również! To, co nas łączy, to wspólne wartości – otwartość, wspólnota, miłość do Ojczyzny oraz duma z osiągnięć naszego społeczeństwa. Klasa IV- dyżurująca zorganizowała akcję pod hasłem: Wyślij pocztówkę….Świętujmy wszyscy razem!
- Dla uczczenia 100 -lecia Niepodległej Polski uczennice naszej szkoły napisały wiersze, które przedstawiamy:
Dla Niepodległej… Każdy wie, że jesteśmy teraz wolni Nie wszyscy jednak wiedzą: „Dlaczego?” Gdyby jednak książkę do historii otworzyli Dowiedzieliby się czegoś ważnego… Walczyli za kraj odważni ludzie Co życie dla niego poświęcali, Dzisiaj, myśląc o ich trudzie, Będziemy o nich pamiętali. Całe serce swe oddali By Ojczyznę swą odzyskać Wiedząc, jak się zachowali Szacunkiem dla nich powinniśmy tryskać. Marta Krypel kl. VIII. Dla Niepodległej … Niepodległość ma jedną definicję: Czuć się wolnym i mieć granice. Co, gdyby bez zapowiedzi Znowu okupowaliby nas sąsiedzi? Czulibyśmy strach, gniew i wielką trwogę, Bo nie wiedzielibyśmy, jaką wybrać drogę, Aby na nowo była wolna nasza ojczyzna. Kiedy zagoi się stuletnia blizna? Którą zostawili nam wrogowie Gdy Polsce represje czynili srogie. Nikt nie zapomni tego, co nam zrobili… Nasi ojcowie ojczyzny bronili. Polacy się nie poddali Swą walecznością wolność wygrali. Wydarzenia te były wielkim szokiem, Upamiętniamy je rok rokiem. Historią naszą pokazujemy każdemu, By być za dobrem, a przeciw złemu. Tak więc bracia moi mili, Pragnę, byście zawsze czcili, Że jesteśmy wolnym krajem, Krwią zdobytym, ziemskim rajem. Wiktoria Gołąbek kl. VIII.
- Rękodzieło w przedszkolu dla Niepodległej
Głównym zadaniem przedszkola jest krzewienie wśród dzieci postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego. Budzenie świadomości narodowej poprzez nabywanie przekonania, że jesteśmy Polakami, urodziliśmy się w Polsce, mówimy po polsku, naszą Ojczyzną jest Polska. Budowanie przywiązania do Ojczyzny i kształtowania dumy narodowej. W ramach zajęć edukacjnych nasze przedszkolaki wykonały różne prace plastyczne oraz flagi Polski, które później mogły zabrać ze sobą do domu i w ten sposób uczcić 100 rocznice odzyskania niepodległości przez Polskę.
- Szkolny Konkurs Plastyczny ph. „Nasza Niepodległa”
W listopadzie 2018r. z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości przez Polskę został ogłoszony Szkolny Konkurs Plastyczny ph. „Nasza Niepodległa”. W konkursie wzięło udział 37 uczniów z klas I –VIII. Komisja oceniająca miała bardzo trudne zadanie, ponieważ wszystkie prace były zgodne z tematem, pomysłowe, estetyczne oraz widać było ogromny wkład pracy uczniów.
Kategoria klasa I
1 miejsce – Malwina Połeć
2 miejsce – Jagoda Bodziony
3 miejsce – Igor Łaputa
wyróżnienie – Hanna Porębska
Kategoria klasa II
1 miejsce – Kacper Jakubów
2 miejsce – Stanisław Ostrowski
3 miejsce – Fryderyk Parton
Wyróżnienie – Jessica Wiśniowska
Kategoria klas IV – VIII
1 miejsce – Kornelia Parton kl.5b
1 miejsce – Agata Pacławska kl.5a
2 miejsce – Kinga Marcisz kl.5b
2 miejsce – Józefina Parton kl.7
3 miejsce – Natalia Bodziony kl.7
3 miejsce – Wiktoria Śliwa kl.4
wyróżnienie – Kamil Kasprzyk kl.6
wyróżnienie – Bartłomiej Kłeczek kl.4
wyróżnienie – Maja Połeć kl.4
wyróżnienie – Emilia Witoń kl.4
- Posadzenie przed szkołą limby - drzewka symbolizującego Wolność, które zostało przekazane na ręce uczniów przez przedstawicieli Nadleśnictwa Prudnik.
DRZEWKO NIEPODLEGŁOŚCI LIMBA- (Pinus cembra L.) – gatunek drzewa iglastego z rodziny sosnowatych. Występuje w górach centralnej Europy na obszarze Alp i Karpat (Tatry, Karpaty Wschodnie i Południowe). Jest to drzewo wolno rosnące i długowieczne, bardzo odporne na niskie temperatury, wiatry i szkodniki. Drewno limby było dawniej wszechstronnie użytkowane, nasiona zaś, były wykorzystywane jako jadalne i lecznicze. Taki sobie wiersz... Z górzystej krainy Przybyłaś limbo do nas Na niziny Tutaj przed szkołą Cię posadzimy Przyjaznym kręgiem Otoczymy I nawet dąb Ci pozazdrości Że stałaś się dla nas Symbolem Stulecia Niepodległości!__________________________________________ Limba Cóż wiadomo o limbie- inaczej sośnie? Że tam gdzie dąb nie może ona wyrośnie. Rośnie w krainie mrozu i na gór szczycie, Ma jadalne nasionka i długie życie. Była natchnieniem wieszczy i źródłem leku. Oby więc u nas rosła do końca wieku. Posadźmy ją przed szkołą i niech pamięta Każdy, że to element NASZEGO ŚWIĘTA. Nie dziw, że dąb stuletni limbie zazdrości, Symbolu na stulecie Niepodległości.
Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości to wyjątkowa rocznica, a jednocześnie niepowtarzalna okazja, by podjąć działania służące budowaniu wspólnoty, kształtowaniu tożsamości narodowej i poczucia dumy z bycia Polakiem. Jednym z takich działań jest przygotowana w naszej szkole historyczna ekspozycja. Wystawa została przygotowana w oparciu o materiały historyczne, które ilustrują i opisują najistotniejsze wydarzenia związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 r., w tym poprzedzające i te późniejsze, z początku lat 20. XX wieku. NASZĄ WYSTAWĘ MOŻNA RÓWNIEŻ OBEJRZEĆ W GALERII ZDJĘĆ. ZAPRASZAMY!
- Szkolny Przegląd Poezji i Pieśni Patriotycznej
Wyłoniliśmy Mistrza Poezji i Pieśni Patriotycznej
Mistrza Poezji i Pieśni Patriotycznej zdobyła: Jagoda Nosal z klasy II
Mistrza Poezji zdobył Mikołaj Pałach z kl.IV natomiast Mistrza Pieśni zdobyła Agata Pacławska z kl.Va
Mistrza Poezji i Pieśni Patriotycznej zdobyła Wiktoria Gołąbek z kl.VIII
Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości w naszej szkole odbyła się wieczornica patriotyczna. Z tej okazji nasi uczniowie przedstawili w montażu słowno- muzycznym drogę Polaków do Niepodległości. Nie zabrakło również naszych przedszkolaków i Poloneza w ich wykonaniu. Na zakończenie zaprezentowali się również laureaci konkursu Pieśni i Prozy Patriotycznej. Na wieczornicę przybyło wielu gości. Frekwencja na uroczystości przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania za co bardzo dziękujemy! Serdecznie dziękujemy również wszystkim uczniom, nauczycielom, pracownikom i rodzicom, zaangażowanym w organizację Wieczornicy z okazji 100 lecia Niepodegłości Polski.
11 listopada, choć przypada na jesienną porę roku, jest dniem niezwykle radosnym w kalendarzu rocznic naszej Ojczyzny i naszej szkoły. Symbolicznie w tym dniu świętujemy odzyskanie niepodległości przez Polskę. Po 123 latach niewoli naznaczonej walką, cierpieniem i wysiłkiem wielu pokoleń Polek i Polaków – nasz kraj odzyskał upragnioną suwerenność. Rok 2018 wyznacza szczególną, bowiem setną rocznicę Wielkiej Wiktorii narodu polskiego. W podziękowaniu za ofiarę i trud kilku pokoleń naszych rodaków oraz chyląc czoła przed wszystkimi bohaterami tamtych wydarzeń uczniowie, nauczyciele, rodzice Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kałkowie włączyli się w uczczenie tego ważnego jubileuszu całej polskiej wspólnoty. Dnia 16 listopada 2018r. na hali widowiskowo - sportowej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Kałkowie zorganizowano uroczystość rocznicową, w której udział wzięli: Burmistrz Otmuchowa Jan Woźniak wraz z przedstawicielami Gminy i Urzędu Miejskiego w Otmuchowie, Wicekurator Oświaty w Opolu Artur Zapała, Członek Zarządu Województwa Opolskiego Antoni Konopka, Prezes Wspólnoty Polskiej oraz redaktor Radia Opole Halina Nabrdalik, bryg.w st.spocz. Pan Henryk Wierny, członek Wspólnoty Polskiej Stanisław Wierzgoń, Radni Gminy Otmuchów na czele z Przewodniczącym Stanisławem Zaczykiem, ks. dziekan Eugeniusz Magierowski i ks. proboszcz Ireneusz Foszczyński, dyrektor RCRE w Opolu Stanisław Rożniatowski, kierownik KRUS w Nysie Natalia Wdowikowska, przedstawiciele PUP w Nysie, PZDR, Nadleśnictwa Prudnik, dyrektorzy szkół i przedszkoli, przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych, emerytowani nauczyciele i pracownicy obsługi Zespołu, sołtysi, przewodniczący Rad Sołeckich, Kół Gospodyń Wiejskich, przedstawiciele instytucji działających na rzecz dziecka: PPP, PCK, M-GDK, NZOZ „Sal-Med” przedstawiciele przedsiębiorstw, instytucji, firm i sponsorów współpracujących ze szkołą.Uroczystość rozpoczęła Dyrektor Zespołu Jolanta Potoczak, która w pełnym refleksji przemówieniu przedstawiła smutną historię losów narodu polskiego w drodze do niepodległości. „Niechaj żywi nie tracą nadziei I przed narodem niosą oświaty kaganiec, A kiedy trzeba na śmierć idą po kolei, Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec.” Kiedy Polska w 1795 roku przestała istnieć na mapach świata jako państwo, Polacy byli przygnębieni, może nie do końca rozumieli, co się stało, ale nadzieja w nich nie umarła. Nasz wieszcz narodowy kilkadziesiąt lat później wskazał im jedną z dróg do naprawy i odnowy. Naród, po wielkich, niespełnionych oczekiwaniach epoki napoleońskiej, po tragicznych w skutkach powstaniach – listopadowym w 1830r. i styczniowym w 1863r., należało przygotować do dalszej walki, innej walki – intelektualnej. Właśnie ona, w połączeniu z walką zbrojną, przyniosła Polsce niepodległość w 1918r. Obchodzimy dzisiaj setną rocznicę tamtych radosnych dni, kiedy nasi przodkowie, wiwatując na ulicach miast krzyczeli za poetą: „Moja Ojczyzna wolna, wolna…” Zanim jednak do tego doszło, minęły w niewoli rosyjsko - niemiecko - austriackiej 123 lata. Lata poniewierki, prześladowań, lata walki z polskością. W zamyśle naszych zaborców Polacy jako naród mieli przestać istnieć. Do tego służyły dwie ideologie – germanizacja i rusyfikacja – które chciały nas wynarodowić. To czym jest wolność, wie na pewno tylko ten, kto ją utracił. Dom rodzinny, rodzina polska stała się jej ostoją. To dzięki ówczesnym mamom, babciom, ojcom, którzy nad kołyską dzieci się pochylali i „mówić po polsku nauczali” przetrwał język polski, przetrwał naród. To polska rodzina nauczyła dzieci swoje, jak być Polakami. Ale wolność „krzyżami się mierzy”, więc Polacy nie ustawali w walce. Po nieudanych powstaniach przyszedł czas wielkiej wojny światowej. Przygotowany naród wziął w niej udział. Los na szczęście nie pozbawił nas wielkich przywódców: marszałek Józef Piłsudski, ale także – Ignacy Daszyński, Wincenty Witos, Roman Dmowski, Ignacy Paderewski i wielu innych. Wielcy politycy, którzy doskonale rozumieli, że w ważnej chwili na bok trzeba odłożyć spory ideologiczne, bo najważniejsza jest niepodległość Polski. Tak to rozumiał również Józef Piłsudski, który wołał: „ Z dniem dzisiejszym cały Naród skupić się winien w jednym obozie pod kierownictwem Rządu Narodowego. Poza tym obozem zostaną tylko zdrajcy, dla których potrafimy być bezwzględni.” I to właśnie, min, ich działalność polityczna sprawiła, że wielkie mocarstwa światowe –Francja, Anglia, Stany Zjednoczone - biorące udział w I wojnie światowej, uznały, że Polska musi istnieć, że problem Polski, który niektórzy usiłowali na zawsze usunąć z dziejów Europy – wrócił na nowo. Klęska zaborców: Rosji, Niemiec i Austrii sprawiła, że sprawa niepodległości naszej ojczyzny ogromnie przyspieszyła. Tylko – przyspieszyła, bo wolność Polacy wywalczyli sobie sami - to była najdłuższa wojna nowoczesnej Europy, trwała 123 lata i zakończyła się zwycięsko. W Polsce w 1918 roku nie było prawie nic. Rozdarty na trzy części kraj różnił się między sobą rozwojem gospodarczym, podziałem administracyjnym. W gruzach leżały miasta i wsie. Zastraszający był poziom analfabetyzmu. Były zaczątki armii. Wszystko trzeba była rozpoczynać od nowa. I tak jak uczył Kamil Cyprian Norwid, że „Polska to wielki zborowy obowiązek”, cały naród wziął się do pracy. W ciągu trzech lat stworzono armię, która odparła nawałę bolszewicką i uratowała nie tylko nasz kraj, ale całą Europę przed zbrodniczą ideologią Lenina. Uporządkowano administrację, uchwalono nowoczesną konstytucję. Powoli, ale zdecydowanie przystępowano do rozwoju przemysłu, porządkowano rolnictwo, przeprowadzono reformę walutową. Polska stała się ważnym strategicznie i gospodarczo partnerem w Europie. Polacy doskonale rozumieli przesłanie marszałka, że „Być zwyciężonym i nie ulec – to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach – to klęska”. Rozwój naszego państwa przerwał wybuch II wojny światowej. Polska w 1939 roku ponownie utraciła niepodległość. Odzyskała ją po zwycięstwie nad Niemcami w 1945 roku, ale odzyskana wolność nie była pełna. Polska stała się krajem zależnym od Związku Radzieckiego, tak wówczas nazywano Rosję. Tą zależność, suwerenność i niepodległość wywalczyli ci, którzy opierali się bolszewizmowi w pierwszych latach po wojnie, ci, którzy opierali mu się w latach 60, i ci, którzy w latach 70, stworzyli już jawną, choć nielegalną opozycję, oraz ci w końcu, którzy stworzyli jeden z największych tego rodzaju ruchów w historii, ruch bezprecedensowy, ruch „Solidarność”. Wszyscy dziś wspominamy i o tym pamiętamy. Ponieważ głęboko wrosły w serca i wryły się w pamięć słowa naszego wielkiego Polaka, dziś świętego papieża Jana Pawła II, który w roku 1979, na rok przed powstaniem „Solidarności” wołał do nas z Placu Zwycięstwa w Warszawie: „ Nie może być Europy sprawiedliwej bez Polski niepodległej na jej mapie… I wołam ja, syn polskiej ziemi, a zarazem ja- Jan Paweł II papież, wołam z głębi tego tysiąclecia, wołam w przeddzień Święta Zesłania – niech zstąpi Duch Twój! I Odnowi oblicze ziemi, Tej ziemi.” Dzięki przemianom demokratycznym w naszym kraju runął mur berliński i następne kraje, tzw. Europy Wschodniej, będące zależne od Związku Radzieckiego po 1945 roku, odzyskiwały wolność. W końcu rozpadł się i Związek Radziecki. Dzisiaj nasza Ojczyzna jest wolna. I znowu nasuwają się słowa św. Jana Pawła II: „ To jest moja Matka ta ziemia. To jest moja Matka ta Ojczyzna…” Dziś z podniesioną głową, dumnie kroczymy po ulicach. Bo mamy z czego być dumni. Polska to piękny kraj ze wspaniałą tradycją. Ważny w Europie i świecie. Mówić dobrze i z godnością o Polsce, uczciwie dla niej pracować to nasze dzisiejsze zadanie, to nasz dzisiejszy patriotyzm. I znowu przypominają się słowa marszałka Piłsudskiego: „Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości.” Europa jednoczy się od dziesiątek lat. To jedna z gwarancji pokoju. Bierzemy w tym udział i jesteśmy z tego dumni. Niech nasz patriotyzm, nasza praca dla Ojczyzny idzie w kierunku, aby było to trwałe jednoczenie się państw i narodów. Niech każdy z nas czuje się odpowiedzialny „ za to wielkie dziedzictwo, któremu na imię Polska. To imię nas wszystkich określa. To imię nas wszystkich zobowiązuje. To imię nas wszystkich kosztuje.”– tak pojmował patriotyzm św. Jan Paweł II i tak powinniśmy my go pojmować”. Po przemówieniu nastąpiła część artystyczna, podczas której można było podziwiać umiejętności taneczno - wokalne zaprezentowane przez przedszkolaków pod kierunkiem R. Bednarek. Polonez, polski taniec narodowy w wykonaniu najmłodszych wprowadził wszystkich w atmosferę tego patriotycznego święta. Najwięcej emocji dostarczył jednak montaż słowno –muzyczny, który obejmował treści historyczne, pieśni i wiersze. Wzruszające interpretacje muzyczne i recytatorskie patriotycznych utworów dzieci i młodzieży szkolnej, zostały poparte prezentacją multimedialną. Dzięki tej wizualizacji można było lepiej zrozumieć rozterki i uczucia walczących o niepodległość. Nad przygotowaniem programu artystycznego czuwali nauczyciele: G. Węgrzyn, M. Szandor, A. Stećko. Zwieńczeniem uroczystości było wspólne posadzenie przed szkołą limby - drzewka symbolizującego Wolność, które zostało przekazane na ręce uczniów przez przedstawicieli Nadleśnictwa Prudnik. Uroczystego przewiązania drzewka biało-czerwoną wstęgą dokonał Burmistrz Otmuchowa. Uczestnicy uroczystości mieli również możliwość obejrzenia historycznej ekspozycji przygotowanej pod kierunkiem K. Hejmej i I. Dukała. W dniach rocznicowych odradza się w nas – indywidualnie i zbiorowo polski romantyzm. W codziennym życiu starajmy się jednak być pozytywistami. Roman Dmowski napisał kiedyś: „Jesteśmy różni, mamy różne zainteresowania, ale łączy nas jeden cel. Cel ten to Ojczyzna, dla której chcemy żyć i pracować.” Zatem nasuwa się refleksja, ze nasza codzienna, sumienna i dobrze wykonywana praca oraz przyzwoite życie to patriotyzm XXI wieku. Składając hołd wierszem i pieśnią naszym przodkom za najcenniejszy dar, jakim jest wolność, pamiętajmy, że powinnością nas wszystkich jest zachowanie jej dla pomyślności obecnych i przyszłych pokoleń. Służmy zatem jeden drugiemu, czyńmy bliźniemu tak jak byśmy chcieli aby nam czyniono. Członek Zarządu Wspólnoty Polskiej Henryk Wierny przekazał na ręce dyrektora szkoły pamiątkową statuetkę Józefa Piłsudskiego. Na zakończenie tej uroczystości wszyscy goście otrzymali symboliczne pamiątki, które wykonały Panie: K.Ludwa, J.Pacławska i K.Wojtaczka. Dyrektor Zespołu Jolanta Potoczak podziękowała wszystkim gościom za przybycie na uroczystość, a nauczycielom i pracownikom obsługi Zespołu za zaangażowanie w przygotowanie tego ważnego przedsięwzięcia.
List z Kancelarii Prezydenta RP
Uczennica klasy VII Natalia Woźniak napisała e- maila na prezydencką skrzynkę poczty elektronicznej, z prośbą o fotografię Pana Prezydenta Andrzeja Dudy z autografem. Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej spełniła jej prośbę, Natalka otrzymała list z pozdrowieniami i fotografię. Tym faktem pochwaliła się koleżankom i kolegom z klasy.
|