Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Zapraszamy do zapoznania się z:
- List otwarty do rodziców
- Wywiad z autorem
- Głośne czytanie-prezentacja
Podajemy do wiadomości uczniów i rodziców listę książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 w roku 2021 przez naszą szkołę:
WSPÓŁPRACA
Przedstawiamy rodzicom i uczniom ofertę mikołajkową Biblioteki Publicznej w Otmuchowie
Wizyta w Bibliotece Publicznej – Filia w Kałkowie
Szkoła współpracuje z Biblioteką Publiczną w Otmuchowie – filia Kałków. W grudniu uczniowie klasy VII aktywnie uczestniczyli w spotkaniu na rzecz czytelnictwa, zorganizowanym przez Panią bibliotekarkę Agatę Engiel-Hrabia. Zapoznali się z księgozbiorem biblioteki, odbyła się prezentacja nowości wydawniczych zakupionych do biblioteki. W ramach lekcji bibliotecznej klasa 3 uczestniczyła w zajęciach czytelniczych w Bibliotece Publicznej – filia Kałków. Uczniowie zwiedzali bibliotekę, oglądali księgozbiór.
- Współpraca z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Opolu
Zapraszamy rodziców, nauczycieli, uczniów do korzystania z zasobów biblioteki i ofert czytelniczych, poniżej przedstawiono adres mailowy
Nowości w PBW
Działania naszej placówki w ramach programu:
Projekt edukacyjny W wesołej krainie wierszy Juliana Tuwima został realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021 - 2025. Uczestnicy – uczniowie klasy III Termin realizacji: 28.10.2021r. - 24.11.2021r Celem głównym projektu było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów poprzez propagowanie twórczości Juliana Tuwima. Pomysł na projekt zrodził się podczas omawiania lektury pt. „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączak. Widząc tak wielkie zainteresowanie i zaciekawienie tematem uznałam, że warto podjąć przedsięwzięcie i opracować wspólnie z uczniami projekt edukacyjny bazując na wierszach Juliana Tuwima. Pierwszym działaniem uczniów po przeczytaniu lektury były zajęcia w bibliotece, podczas których dzieci poznały twórczość Juliana Tuwima oraz uzyskały odpowiedź na pytania: Jak zorganizowana jest biblioteka szkolna? Co to jest biogram pisarza? Następnie na lekcji i na zajęciach świetlicowych uczniowie poznawali twórczość pisarza głośno czytając jego wiersze. W kolejnym etapie odbył się konkurs recytatorski wybranych wierszy - „Julian Tuwim – czarodziej słowa” i konkurs plastyczny, którego celem było przedstawienie tematyki wybranego wiersza z wykorzystaniem dowolnych materiałów plastycznych. Podsumowaniem projektu było obejrzenie spektaklu teatralnego pt. Lokomotywa Pana Tuwima wystawionego w Domu Kultury w Nysie przez aktorów Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza z Wrocławia oraz napisanie przez uczniów sprawozdania z obejrzanego spektaklu.
Koordynator projektu: Elżbieta Rosół
Skosztowali małe co nieco, czyli to co misie lubią najbardziej- miód. Koordynator projektu: Alicja Stećko
W niezwykłym świecie pana Kleksa program edukacyjny realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2,0, na lata 2021-2025. Klasa 4 w tym tygodniu zakończyła swoją przygodę z lekturą pt. "Akademia Pana Kleksa". Trzeba przyznać, że ta niezwykła książka poruszyła naszą wyobraźnię i zachęciła do nietypowych lekcji. Najpierw należało przeczytać lekturę, która później była omawiana na lekcji. Adepci Akademii Pana Kleksa z klasy czwartej uczestniczyli w lekcji kleksografii, gdzie tworzyli niezwykłe obrazy z kolorowych kleksów i pisali do nich wiersze lub krótkie historyjki.
Powstały też portrety Pana Kleksa. Odbył się także bal u Pana Kleksa. Był sam Ambroży Kleks, Adaś Niezgódka, szpak Mateusz i wiele innych postaci bajkowych.
W czasie omawiania powieści Jana Brzechwy uczniowie, jak Adaś zdobywali zamiast plusów piegi. Z relacji dzieci wynika także, że dużo radości i satysfakcji sprawiło im wciągnięcie do współpracy rodziców, za co serdecznie dziękujemy!
Uczniowie, Profesor Kleks jest z Was bardzo dumny!
Koordynator projektu: Krystyna Kasperska
Koordynator projektu: Irena Dukała
Projekt edukacyjny "MITOLOGIA BEZ TAJEMNIC" został realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021- 2025
Uczestnicy- uczniowie klasy V.
Termin realizacji: listopad 2021r.
W ramach projektu uczniowie przedstawili prezentacje w następujących tematach: Historia Starożytnej Grecji( ustrój , najważniejsze wydarzenia, najważniejsze postacie); Sztuka Starożytnej Grecji( teatr, literatura, rzeźba, architektura, inspiracje); Plejada bogów greckich- bóstwa olimpijskie; Ludzie i herosi- bohaterami mitów greckich. Odbyła się prezentacja stroju dla wybranego boga i autoprezentacja bóstwa ph. - Z wizytą na Olimpie. Projekt zakończył się wewnątrzszkolnym konkursem wiedzy mitologicznej - MITOLOGIA BEZ TAJEMNIC.
Celem projektu było zainteresowanie uczniów i poszerzenie ich wiedzy na w/w tematy a w szczególności na poprawnym posługiwaniem się pojęciami: demokracja ateńska za czasów Peryklesa, wielkie Dionizje, styl: joński, dorycki, koryncki, politeizm, mit, bogowie olimpijscy, heros, atrybut. Wytyczone zadania polegały na właściwym charakteryzowaniu wierzeń starożytnych Greków, przedstawieniu sylwetek wybranych bogów greckich wraz z ich atrybutami, nazwaniem dziedzin życia, którymi opiekowali się poszczególni bogowie greccy. Ponadto uczniowie zajęli się poszukiwaniem odpowiedzi czy Troja naprawdę istniała( ruiny Troi), kim byli Herosi, poznali najciekawsze przygody Odyseusza.
Realizując projekt uczniowie chętnie korzystali ze zbiorów Szkolnej Biblioteki i Biblioteki Gminnej( filia Kałków): Mity greckie, Jan Parandowski- Mitologia, W antycznej Grecji- z serii Tak żyli ludzie, z albumów, plansz historycznych i filmów edukacyjnych( Mały Herkules, Odyseja). Takie potraktowanie w/w tematyki sprawiło uczniom ich rodzicom i oczywiście nauczycielowi przedmiotu wiele radości i satysfakcji.
Koordynator projektu: Maria Szandor |