Laboratoria przyszłości małe podsumowanie… Biuro Ministra
We wrześniu zakończyliśmy nabór do programu „Laboratoria Przyszłości” i dziś możemy podzielić się z Państwem znakomitymi informacjami. W ramach programu, którego budżet to ok. 1 mld zł, blisko 15 tys. szkół zakupiło nowoczesny sprzęt. Korzysta z niego ponad 3 mln uczniów.
We wrześniu wystartował kolejny etap przedsięwzięcia. W Polskę ruszyły Mobilne Laboratoria Przyszłości, które odwiedzą ponad 2 tys. szkół. Specjalnie przeszkoleni edukatorzy przeprowadzą w tych placówkach bezpłatne warsztaty.
„Laboratoria Przyszłości” są coraz bardziej popularne również wśród nauczycieli, którzy coraz chętniej dzielą się swoim doświadczeniem w sieci. Facebookowa grupa Laboratoria Przyszłości w praktyce, która jest oddolną inicjatywą stworzoną przez nauczycieli-ekspertów, skupia już 6 700 osób. Nauczyciele dzielą się swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami w zakresie korzystania ze sprzętu zakupionego z programu.
W ramach specjalnej bazy wiedzy na platformie Wakelet zostały zebrane informacje na temat produktów, sprzętu, aplikacji, które zostały zakupione i są wykorzystywane w szkołach w ramach realizacji obowiązkowych (i nie tylko) działań. W bazie znajdują się poradniki, webinaria, przykłady zastosowań, porady, inspiracje, a także dobre praktyki ze szkół.
Zapraszamy wszystkich nauczycieli do dołączenia do facebookowej grupy i korzystania z platformy. Zachęcamy szczególnie do korzystania z zasobów, publikowania własnych materiałów, dzielenia się dobrymi praktykami czy kontaktowania się z inicjatorami projektu oraz ekspertami.
Wspólnie tworzymy #szkołaprzyszłości.Ministerstwo Edukacji i Nauki
Wyposażenie klasopracowni w nowe meble!
Sale nr 19 i 20 zostały wyposażone w nowe meble, które zakupione zostały w ramach rządowego programu "Laboratorium Przyszłości".
Na przełomie września i października 2022 r. powstały nowo wyposażone sale lekcyjne.
Zakupione meble szkolne, umożliwiają kompletne zaopatrzenie pomieszczeń, gdzie odbywają się zajęcia. Nowe meble, krzesła, ławki i stoliki dostosowane są do potrzeb uczniów starszych i młodszych klas. Meble w klasach umożliwiają przechowywanie materiałów dydaktycznych, pomocy naukowych, które zakupiliśmy w ramach programu, a co bardzo ważne posiadają certyfikaty. Konstrukcje wykonane są z solidnych materiałów, dzięki czemu posłużą placówkom oraz ich wychowankom przez długie lata. Estetyka konstrukcji zapewnia przyjazną atmosferę w pomieszczeniach, co sprzyja nauce. Wśród proponowanych rozwiązań znajdują się modele dedykowane dla najmłodszych i starszych uczniów. Różnią się doborem i intensywnością kolorystyki, wielkością oraz formą.
KLASA IV ROZWIJA WYOBRAŹNIĘ PRZESTRZENNĄ
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów przyszłości
Klasa 4 na dodatkowych zajęciach w ramach rozwijania wyobraźni przestrzennej tworzyła innowacyjne konstrukcje z klocków otrzymanych z Laboratoriów Przyszłości. Uczniowie budowali swoje własne projekty, jak również tworzyli dzieła zgodnie z instrukcją. Wszyscy byli bardzo zaciekawieni i chętni do pracy.
Pomiar napięcia i natężenia. Obwody elektryczne
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów przyszłości
9.11 odbyła się lekcja fizyki w klasie 8: Pomiar napięcia i natężenia. Obwody elektryczne. Uczniowie na lekcji poznali podstawowe elementy obwodów elektrycznych, urządzenia do mierzenia napięcia i natężenia. Uczyli się rysować podstawowe schematy obwodów, poznając jednocześnie podstawowe symbole. Następnie budowali w parach różne obwody (z żarówkami, dzwonkami) z gotowych elementów.
Klasa 8 w ramach dyżuru pełnionego w styczniu
zorganizowała Kramik Zdrowej Żywności.
Przygotowań było wiele….
Do sporządzenia przeróżnych smakołyków użyto sprzętu
zakupionego do naszej szkolnej kuchni w ramach programu
„Laboratoria Przyszłości”
Jako SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIEpodejmujemy szereg działań dostarczających naszym uczniom wiedzy i umiejętności prozdrowotnych. Jedną z takich form są kramiki ze zdrową żywnością. Ich ideą jest propagowanie świeżych, nieprzetworzonych fabrycznie produktów, wykonanych z owoców i warzyw.Zainteresowanie społeczności szkolnej tymi produktami przeszło najśmielsze oczekiwania. Wszystko szybko zniknęło podczas przerw i zostało smakowicie zjedzone. Szczególnym powodzeniem cieszyły soki ze świeżych owoców oraz gofry z owocami. Stąd nasz apel do Rodziców – róbcie jak najczęściej takie smakołyki swoim pociechom w domu.
SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO..
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów przyszłości
Na zajęciach kulinarnych podczas ferii zimowych wspólnie przygotowywaliśmy zdrowe, odżywcze śniadanie. Uczniowie dowiedzieli się jakie walory odżywcze ma pieczywo, nabiał, owoce i warzywa i dlaczego należy spożywać je w każdej postaci. Po trudach związanych z przygotowaniem, z przyjemnością wszyscy przystąpili do spożywania i delektowania się samodzielnie wykonanymi pysznościami. Zdobytą wiedzę i doświadczenie w zakresie prawidłowego przygotowywania posiłków z zachowaniem zasad higieny i bezpieczeństwa uatrakcyjnił nowy sprzęt gospodarstwa domowego, tostery, opiekacze, który pozyskaliśmy dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.
Waga – ważenie na wadze szalkowej.
Zadania tekstowe.
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów przyszłości przez
p. dyrektor Jolantę Potoczak
W miesiącu lutym 2023 r. klasa 3 „waży” i wykonuje zadania tekstowe w czasie zajęć.
W codziennym życiu dzieci mają mało okazji do obserwowania czynności ważenia. W sklepach wagi są już raczej elektroniczne. Pokazują ciężar przedmiotu i kwotę do zapłacenia.
Tymczasem dzieci bardzo lubią porównywać wagę przedmiotów. Warto zacząć od porównywania ciężaru przedmiotów ,, na oko”- dziecko bierze do rąk przedmioty i określa co jest cięższe, a co lżejsze. Na zajęciach mieliśmy do dyspozycji prawdziwą wagę szalkową z odważnikami. Do ważenia i porównywania ciężaru przedmiotów dzieci mogą użyć rozmaitych produktów sypkich, które znajdą się w naszej kuchni: makaronów, fasoli, grochu, kaszy, ryżu…
Przesypywanie, porównywanie, dodawanie, odsypywanie to wspaniała zabawa i masa doświadczeń, również sensorycznych. Świetną zabawą było ważenie różnych przedmiotów a następnie układanie ich w kolejności np. od najlżejszego do najcięższego lub odwrotnie.
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów Przyszłości przez p. dyrektor Jolantę Potoczak
Temat: Rozwijanie wyobraźni twórczej. Układanie obrazów z figur geometrycznych.
W miesiącu marcu 2023 r. klasa 4 poszerza swoje wiadomości na temat figur geometrycznych.
Układanki z figur geometrycznych służą do opanowania umiejętności układania wg wzoru obrazów z figur geometrycznych (trójkąt, koło, prostokąt, kwadrat). Uczniowie w czasie zajęć układali obrazy z pamięci co sprzyjało rozwojowi wyobraźni poprzez tworzenie własnych kompozycji.Utrwalaliśmy nazwy figur geometrycznych oraz różnicowaliśmy ich wielkości.
Pomoc edukacyjna, którą wykorzystaliśmy na zajęciach ćwiczy wyobraźnię przestrzenną, percepcję wzrokową oraz koordynację manualną. Uczy koncentracji i rozwija umiejętność logicznego myślenia.
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów Przyszłości przez p. Grzegorza Węgrzyna
Temat: Wielokąt.
Uczniowie klasy 5 wzięli udział w miesiącu marcu w nietypowej lekcji matematyki. Poznawali cechy różnych wielokątów. Wzbogacili swoją wiedzę z figur geometrycznych. Pomoc edukacyjna, którą wykorzystaliśmy na zajęciach ćwiczy wyobraźnię przestrzenną, percepcję wzrokową oraz koordynację manualną. Uczy koncentracji i rozwija umiejętność logicznego myślenia.
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów Przyszłości przez p. dyrektor Jolantę Potoczak
Temat: Ułamek jako część całości.
Kreatywne myślenie to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. Dzięki pomocom dydaktycznym otrzymanym z projektu uczniowie klasy 4 mogli w atrakcyjny sposób zapoznać się z tematem ułamków na lekcji matematyki.
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów Przyszłości
przez p. Katarzynę Hejmej
Data: 22.04.2024 r.
Temat: Wstawianie obrazów i innych obiektów do dokumentu tekstowego.
Klasa VII pracuje nad dokumentem tekstowym i „ozdobnikami”.
Dokument tekstowy nabierze atrakcyjności, jeśli wzbogacisz go o elementy graficzne oraz dźwiękowe, które odnoszą się tematycznie do treści. Może to być wcześniej przygotowany dźwięk, zdjęcie lub własnoręcznie stworzona grafika przy użyciu programu Paint, lub innego edytora graficznego. Dzięki tym dodatkom można przekazywać swoje pomysły i informacje bardziej efektywnie oraz w sposób bardziej przystępny dla odbiorcy.
Klasa pracuje z użyciem słuchawek studyjnych zakupionych w programu edukacyjno-technologicznego Laboratoria Przyszłości.
Lekcja realizowana w ramach Laboratoriów Przyszłości
przez p. Katarzynę Hejmej
Data: 14.06.2024 r.
Temat: Elementy elektroniki
Klasa VI poznaje świat elektroniki. Urządzenia elektroniczne używane w życiu codziennym to np. komputer, tablet, smartfon, zegarek elektroniczny. Składają się z wielu niewielkich elementów elektronicznych, a dziedzina nauki, która się nimi zajmuje, to elektronika.
Tworzymy proste obwody elektryczne - zestaw różnych elementów połączonych przewodnikami, przeznaczony do przepływu prądu.
Wykorzystujemy zestawy do elektroniki zakupione w programie edukacyjno-technologicznym Laboratoria Przyszłości.