DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA prace uczniów kl.II
|
Z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia uczniowie klasy III zaprosili na zajęcia pluszowych przyjaciół, następnie w podzięce za obecność misia w każdej chwili, uczniowie wykleili z kolorowych kółeczek swojego ulubieńca.
|
25 XI – Dzień Pluszowego Misia
Pluszowy miś – cierpliwy powiernik dziecięcych radości i smutków. Z pewnością zasługuje na swoje święto. My postanowiliśmy je uczcić przygotowanymi specjalnie na tę okazję zadaniami, których bohaterem jest właśnie miś. Zachęcamy do pobrania kart pracy dla klas I-III.
|
Dzień Kredki w przedszkolu
Poniedziałek 23 listopada br. dzieci z naszego przedszkola zamieniły szary, listopadowy dzień w kolorowy. Tego dnia świętowaliśmy Dzień Kredki. Święto to w szczególny sposób wiąże się z dziećmi, bowiem dzięki kredkom mogą one wyrażać swoje uczucia, przeżycia, uczą się twórczego myślenia oraz rozwijają wyobraźnię. Celem zabawy było poznawanie i utrwalenie kolorów, kształcenie sprawności manualnych, doskonalenie umiejętności liczenia oraz reakcji na sygnał dźwiękowy. Dzieci dopasowywały obrazki do odpowiednich kolorów kredek, określały kolory, przeliczały kredki, układały z nich figury geometryczne, literki, cyferki, ozdabiały ogromne kredki. Tego dnia było kolorowo, tęczowo i wesoło.
|
wtorek, 24 listopada 2020 19:25 |
Prace klasy VI wykonane na zajęciach zdalnych z techniki
|
|
Światowy Dzień Praw Dziecka
,, Młody człowieku! To nie zabawa-masz prawo wiedzieć, jakie masz prawa. Na samym wstępie, uwierz z ochotą, że jesteś młodą, ludzką istotą. Nikt nie ma prawa bić Cię, wyzywać, szturchać, obrażać lub Ci ubliżać, możesz się uczyć i bez wątpienia rozwijać talent i uzdolnienia”
20 listopada to dzień szczególny, gdyż obchodzony jest jako Światowy Dzień Praw Dziecka. Z tej okazji zaplanowaliśmy do realizacji działania, które mają na celu zapoznać dzieci z prawami ustanowionymi kilkadziesiąt lat temu Najmłodsi uczniowie naszej szkoły wysłuchali magicznej opowieści o wspaniałym człowieku o wielkim sercu czyli o Januszu Korczaku. Uczniowie wykonali plakaty na temat Prawa dziecka oczami dziecka inspirowani multimedialną prezentacją dotyczącą tematyki praw dziecka.
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA W PRZEDSZKOLU Wszystkim dzieciom zostały przybliżone Prawa Dziecka oraz ich wielka ranga. A jeżeli mowa o prawach dziecka, nie mogło zabraknąć wspomnienia osoby Janusza Korczaka. Janusz Korczak nieustannie podkreślał, że dziecko w żadnym momencie swojego życia nie może być przedmiotem manipulacji świata dorosłych. Dorośli nie chcą dopuszczać dzieci do spraw codziennych, tłumacząc, że dzieci są zbyt małe i niedoświadczone. Ale według Korczaka dziecko to samoistna jednostka, która zasługuje na szacunek i przestrzeganie jej praw. Przedszkolaki poznały dzięki temu swoje prawa. Z wielkim zaangażowaniem wykonały również prace plastyczne.
|
Prace plastyczne w wykonaniu uczniów klasy III z okazji Światowego Dnia Życzliwości
|
Nie liczy się to ile posiadasz, ale ile dajesz innym i jak się z nimi dzielisz. Pomagając innym pomagasz i sobie. Starajcie się zostawić ten świat choć trochę lepszym, niż go zastaliście. Robert Baden–Powell
Akcje charytatywne przeprowadzane w naszej szkole są bardzo istotne, bowiem uczą dzieci i młodzież wrażliwości na potrzeby innych, rozwijają uczucie empatii i kształtują pozytywną postawę wobec cierpiących i potrzebujących.
Nasza szkoła drugi rok z rzędu przystąpiła do szczytnej akcji charytatywnej. Pomoc dla dzieci uchodźców z Grecji.
Jest to okazja do obdarowywania. Nie tylko siebie i swoich najbliższych, ale też tych, którym nasze wsparcie jest potrzebne równie mocno – potrzebujących dzieci.
Bardzo dziękujemy Państwu za ogromne serca i zaangażowanie się w naszą akcję szkolną mającą na celu niesienie pomocy dzieciom uchodźców z Grecji. Dzieci te mają ogromne potrzeby, dlatego też pomoc była bardzo przydatna. Wysłaliśmy 2 duże paczki do siostry Ewy, która osobiście z Centrum Pomocy przekaże wszystkie podarunki dalej. |
Dzięki współpracy Telewizji Polskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej powstał nowy cykl edukacyjny „Techniki nauki”. To projekt, w którym eksperci, trenerzy i wykładowcy w przystępny sposób podpowiadają, jak rozwijać i doskonalić jedną z najważniejszych kompetencji XXI wieku – umiejętność uczenia się.
Ważnym tematem cyklu jest planowanie i dobra organizacja czasu. Nie zabrakło także zagadnień związanych z nauką języków obcych, szybkim czytaniem i efektywnym zapamiętywaniem.
Wszystkie odcinki można bezpłatnie obejrzeć na stronie https://vod.tvp.pl/website/techniki-nauki,50468816/video. |
„Dzień Czystego Powietrza” Zanieczyszczenie powietrza jest obecnie jednym z najistotniejszych problemów w Polsce. Każdy z nas pragnie dobrego samopoczucia, a powietrze wywiera istotny wpływ na nasze zdrowie. Z każdym oddechem wciągamy do płuc pół litra powietrza. Jego czystość jest dla nas bardzo ważna.
Uczniowie naszej szkoły podczas zajęć z wychowawcą obejrzeli krótkie filmiki, dzięki którym dowiedzieli się w jaki sposób nasze codzienne nawyki wpływają na czystość powietrza. Dyskutowali również, jakie kroki podejmują oni sami, aby nasze środowisko nie było zanieczyszczone. Swoje propozycje wysyłali do „skrzynki pomysłów”, które skierowali do rodziców:
DRODZY RODZICE! 1. Nigdy nie spalajcie śmieci w domowym piecu.
2. Wybierajcie rower lub komunikację publiczną, zamiast samochodu i zachęcajcie do tego innych.
3. Zaplanujcie zmianę systemu ogrzewania w swoim domu na gazowe lub podłączone do sieci ciepłowniczej albo wymieńcie swój piec węglowy na bardziej nowoczesny. 4. Pomyślcie o poprawie termoizolacji domu, dzięki której zmniejszy się praca kotła grzewczego oraz… koszty ogrzewania. |
Uczniowie klasy IV w czasie zajęć napisali “List do sąsiada”. Celem listu było przekonanie sąsiada do wymiany źródeł ogrzewania na bardziej ekologiczne. Była to także doskonała okazja do poszerzenia wiedzy uczestników wydarzenia na temat zanieczyszczenia powietrza, jego źródeł, skutków i metod zapobiegania.
|
KONSULTACJE ONLINE DLA UCZNIÓW
KLASY VIII
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KAŁKOWIE
WTOREK
7 LEKCJA:
JĘZYK POLSKI- mgr Bogusława Jurek
8 LEKCJA:
JĘZYK NIEMIECKI- mgr Teresa Miechkota
PIĄTEK
8 LEKCJA:
MATEMATYKA- mgr Grzegorz Węgrzyn |
NASZA NIEPODLEGŁA GALERIA klas IV - VII
|
Moja Niepodległa Ojczyzna w wykonaniu uczniów klasy III
|
NASZA NIEPODLEGŁA W NASZYCH DOMACH! klasa 1 |
BO MY NIE BŁAGAMY O WOLNOŚĆ, MY O NIĄ WALCZYMY…
Kiedyś Rosja, Austria i Prusy na Polskę mieli chytre zakusy. Niestety w końcu im się udało i zagrabili Polskę całą.
Przez długie 123 lata nie było nas na mapie świata. I jak to czasem mówią dorośli wtedy nie było niepodległości.
Zaraz po I wojnie światowej powstały piękne mapy już nowe. Tak właśnie nasza historia biegła, że Polska dzisiaj jest niepodległa.
Jedenasty listopada tysiąc dziewięćset osiemnaście Zapamiętamy już na zawsze. |
Więcej…
|
Kotylion narodowy jest to kolista rozetka, która składa się z dwóch kolorów wstążek. Jej barwy biało-czerwone nie są przypadkowe. Jest bowiem symbolem patriotycznym Polaków. Barwy te zostały uznane jako narodowe po raz pierwszy 03 maja 1792 roku.
Biało-czerwone kotyliony niepodległościowe to znak narodowej tożsamości, stąd zawsze nosimy je na sercu. Symbol patriotycznej postawy na ważnych uroczystościach powinien dumnie zdobić lewą stronę klapy marynarki munduru lub garnituru. Kotylion 11 listopada nosi się w połączeniu z galowym strojem, schludnym i eleganckim, co wyraża szacunek i poczucie przynależności do narodu. Nosząc kotylion niepodległościowy, należy przestrzegać zasad odpowiedniego zachowania podczas uroczystości.
Klasa 6 na zajęciach zdalnych z techniki wykonała przepiękne prace związane z tak ważnym świętem. Oto prezentujemy nasze prace.
|
We wtorek 10 listopada 2020r. punktualnie o godzinie 11.11 uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami odśpiewali 4 zwrotkowy hymn państwowy- Mazurka Dąbrowskiego. W ten sposób po raz kolejny wzięliśmy udział w akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej – Szkoła do hymnu. Tym razem w inny sposób, ze względu na pandemię, uczyniliśmy to poprzez komunikatory, drogą on- line. Do akcji przyłączyli się również rodzice. Takie chwile podkreślają jak bardzo jesteśmy dumni z naszej polskości.
Krótka historia hymnu polskiego
Historia narodowego hymnu polskiego sięga końca XVIII wieku czyli roku 1797, kiedy to generał Józef Wybicki, przebywający w Lombardii ( północne Włochy) widząc siedzących przy ognisku zadumanych, tęskniących do ziemi ojczystej legionistów napisał dla nich pieśń. Wyrażała to co wówczas czuli i dawała im nadzieję powrotu do Ojczyzny pod dowództwem gen. Jana Henryka Dąbrowskiego. Tytuł pierwotny owej pieśni brzmiał: „ Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”, później nazwaną „ Mazurkiem Dąbrowskiego”.
„ Mazurek Dąbrowskiego” stał się narodowym hymnem państwowym dopiero w 1927r. Odradzała się wówczas II Rzeczypospolita, a na arenie politycznej pojawił się Józef Piłsudski.
Śpiewany jest w bardzo podniosłych chwilach: podczas ważnych uroczystości państwowych, rocznic upamiętniających wydarzenia historyczne, jak również zwycięstw polskich sportowców.
Czy wiesz, że…
- w pierwotnej wersji( wg rękopisu Józefa Wybickiego) hymn zaczynał się słowami:
„Jeszcze Polska nie umarła, kiedy my żyjemy,
co nam obca moc wydarła, szablą odbijemy…”,
- oryginał został zmodyfikowany, posiadał wówczas sześć zwrotek, obecnie śpiewamy 4,
- kolejność śpiewanych zwrotek była inna,
- autor melodii pozostaje nieznany,
- w czasie II wojny światowej rękopis zaginął, być może jest w rosyjskich archiwach,
- hymn państwowy doczekał się swojego muzeum, znajduje się on w Będominie – miejscu gdzie urodził się jego autor - Józef Wybicki.
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI W PRZEDSZKOLU
10 listopada punktualnie o godzinie 11:11 przedszkolaki z wszystkich grup wraz z kadrą pedagogiczną
zebrały się by odśpiewać Hymn narodowy. Przyłączając się do udziału w kolejnej edycji akcji MEN Szkoła do hymnu.
W tym wyjątkowym dniu podczas zajęć edukacyjnych dzieci rozpoznawały i nazywały symbole narodowe: flagę, godło, hymn. Poznawały ciekawostki historyczne o początkach państwa polskiego, legendy i pieśni.
Zajęcie plastyczne w Żłobku. Flaga biało - czerwona-Święto Niepodległości
|
SZKOŁA PAMIĘTA
Jeśli zapomnę o nich, Ty Boże na niebie, zapomnij o mnie.
Listopad to czas, kiedy odżywają wspomnienia, o tych, którzy odeszli i zginęli tragicznie w zawierusze wojennej, bezimienni, nie zaznający wiecznego spokoju w grobie, których dusze błąkają się po świecie i proszą o modlitwę. Jest to czas głębokiej zadumy nad zjawiskiem przemijania, czas refleksji nad ludzkim losem. Zapalamy znicze, jako symbol pamięci na ich grobach, przy przydrożnych krzyżach, w lasach, tablicach pamiątkowych. Dzisiaj pamiętamy o tych, którzy podczas strasznych lat II wojny światowej, bez mundurów, lecz w obozowych pasiakach, zginęli, a pragnęli żyć…
Nie maszerowali, dreptali, bo sił na marsz już nie mieli, wycieńczeni strasznymi warunkami, które panowały w fabryce śmierci, jaką naziści zbudowali w Oświęcimiu… Wyszli zza drutów, nadzieja wolności wbiła się w ich serca, ale była to nadzieja złudna, bo wielu z nich pozostało w przydrożnych rowach, wsiach, lasach, bez pochówku i grobu.
17 stycznia 1945r. zgodnie z rozkazem Himmlera ze zdrowych i zdolnych do utrzymania się na nogach więźniów formowano kolumny i rozpoczęto marsz, zwany dziś powszechnie Marszem Śmierci. W ten sposób zaczęła się ewakuacja więźniów z Oświęcimia i jego podobozów. Trasy przemarszu więźniów oświęcimskich na terenie powiatu nyskiego w styczniu i w lutym 1945r. były trzy. Jedna z nich wiodła przez Kałków, w kierunku Gross Rosen.
Dopiero 22 stycznia 1947r. wszyscy dowiedzieli się, co naprawdę wydarzyło się na terenie Kałkowa w tamtym czasie. Sąd Grodzki w Nysie przesłuchał świadka Antoniego Tomerę, który zeznał, że pracując przy sianokosach dowiedział się od miejscowych Niemców, że w lesie jest mogiła zastrzelonych w styczniu 1945r. więźniów, prowadzonych z obozu oświęcimskiego na zachód. 12 listopada 1947r. przeprowadzono ekshumację. Zwłoki uległy całkowitemu rozkładowi, wydobyto, więc tylko kości ludzkie i 23 czaszki, z których 2 były rozbite tępym narzędziem. Wydobyto również przegniłe części odzieży, które składały się wyłącznie z ubrań obozowych oraz drewniaki. Przy przeglądaniu odzieży znaleziono wszyte na bluzach oznaki obozowe o kształcie prostokątnych płóciennych pasiaków, na których widniały czerwono – żółte trójkąty nałożone na siebie – znaki noszone przez Żydów uznanych za więźniów politycznych – oraz numery obozowe. Szczątki zwłok umieszczono w trzech trumnach i pochowano na cmentarzu w Kałkowie.
#Szkoła Pamięta to kontynuacja ubiegłorocznej inicjatywy MEN, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem w środowisku szkolnym. My również włączyliśmy się do tak ważnej akcji ku pamięci. PAMIĘTAMY …
Społeczność naszej szkoły włączyła się w obchody tych świąt i pod tablicą upamiętniającą ofiary tamtych wydarzeń złożyła hołd i zapaliła symboliczne znicze oraz uczciła pamięć zmarłych pracowników naszej szkoły zapalając znicze na ich grobach.
WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH
DZIEŃ ZADUSZNY
„Dla tych, którzy odeszli”
Ciszą cmentarną ukołysani, z dala od życia i znoju,
dobiwszy wreszcie cichej przystani, odpoczywają w pokoju.
Elżbieta Daniszewska „Zaduszki” [fragm.] |
Szkoła od wielu lat realizuje program edukacyjny „Owoce, warzywa i mleko w szkole”. Głównym celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym. Realizując ten program uczniowie kl. II wykonali śliczne ludziki warzywne.
|
42 rocznica wyboru Jana Pawła II na papieża - 16.10
16 października 1978 r. kardynał Karol Wojtyła, abp metropolita krakowski, został wybrany na 264 następcę św. Piotra i przyjął imię Jan Paweł II. Był to pierwszy od 1522 r. wybór na papieża kardynała spoza Włoch. |
Dnia 13 października 2020r. w Zespole Szkolno – Przedszkolnym im. Bohaterów Powstań Śląskich odbyła się uroczystość Pasowania na ucznia!
Pani dyrektor przywitała pierwszaków, które tego dnia zostali pasowani na uczniów naszej szkoły. Z dumą i powagą najmłodsi uczniowie złożyli uroczystą przysięgę, która przypieczętowała ich status ucznia. W tym roku naukę w pierwszej klasie rozpoczęło 18 uczniów. Na pamiątkę tej uroczystości otrzymali od wychowawcy akt pasowania na ucznia, a od rodziców rożki obfitości.
|
Najlepszy jest ten nauczyciel, który ucząc, potrafi tchnąć przyjemność w dusze uczniów….
Wykształcenie to jeden z piękniejszych prezentów, jakim można obdarować drugiego człowieka. Dzień Edukacji Narodowej, popularnie nazywany Dniem Nauczyciela, obchodzony jest 14 października, ale już w dniu poprzedzającym świętowaliśmy go w naszej placówce. Aby uczcić to święto uczniowie składali życzenia wszystkim nauczycielom. Pamiętali również o pracownikach obsługi. Mieli okazję w tym dniu wcielić się w ich role. Bardzo trafnie odzwierciedlili prezentowane postacie. Najmłodsi wykazali się ogromnym talentem plastycznym. Cała szkoła przyozdobiona została portretami naszych nauczycieli. Uśmiech na ustach świadczył o tym, że był to czas spędzony w miłej atmosferze.
Jako że Dzień Edukacji Narodowej to również święto uczniów, życzymy im, aby na swojej drodze spotykali tylko i wyłącznie uśmiechniętych i pełnych zaangażowania nauczycieli. |
12 października uczniowie naszej szkoły obchodzili Święto Jabłoni. W tym dniu wszyscy nosiliśmy przyklejone na naszych ubraniach papierowe jabłka, które przygotowały klasy dyżurujące. Każdy uczeń w szkole miał swój udział w przygotowaniu święta. Klasy przygotowały własny poczęstunek- królowały jabłeczniki. Było bardzo pysznie!!! Celem akcji było zachęcenie dzieci do spożywania jabłek i ich przetworów, jako źródła witamin oraz wyrabianie w młodych ludziach nawyku zdrowego odżywiania. Wszystkie podejmowane działania dostarczyły dzieciom wiele radości, a jednocześnie zwróciły uwagę na korzyści wynikające ze spożywania jabłek.
Pamiętajmy: „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka ode mnie.”
|
8.10.2020r. w naszej szkole odbyły się wybory do Zarządu Samorządu Uczniowskiego i opiekuna SU. W głosowaniu wzięło udział 96 uczniów. W wyniku tajnego głosowania spośród 15 kandydatów wyłoniono następujące osoby, stanowiące skład Zarządu Samorządu Uczniowskiego:
- Maja Gadziała – 60 głosów
- Kamil Kasprzyk – 28 głosów
- Aleksandra Lach – 26 głosów
- Jagoda Nosal – 24 głosy
- Kinga Marcisz – 18 głosów
- Lena Bobras – 17 głosów
W wyniku głosowania Opiekunem Samorządu Uczniowskiego została Barbara Bąk.
Nad sprawnym przebiegiem wyborów czuwała komisja w składzie:
- Kinga Kucia
- Konrad Parkitny
- Konrad Płoskonka
oraz opiekun SU – Teresa Mazan.
|
10 października Światowy Dzień Drzewa
Drzewa jako największe rośliny na Ziemi najskuteczniej produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla. Odgrywają także niezastąpiona rolę w przeciwdziałaniu powodziom i spowalnianiu procesów erozji. W miastach regulują klimat otoczenia łagodząc nagłe zmiany temperatury i zwiększając wilgotność powietrza. Stanowią najważniejszy składnik lasu, tworząc środowisko życia dla co najmniej jednej trzeciej wszystkich gatunków roślin i zwierząt. Od ich obecności i stanu zdrowotnego zależy różnorodność biologiczna środowiska naturalnego.
Z okazji tak wielkiego Święta gościem naszej szkoły był Pan Leśniczy Maciej Bandurski. Przeprowadził wspaniałe zajęcia związane ze Światowym Dniem Drzewa i realizacją projektu Eko- Szkoła. Tematyka spotkania to rola drzew w życiu człowieka.
Leśniczy omówił życie drzewa ,jego rolę w środowisku człowieka. Pokazał najstarsze i największe drzewa w Polsce i na Świecie. Podczas części warsztatowej uczniowie mogli poznać budowę warstwową lasu, różnorodność drzew, budowę drewna. Uczniowie ćwiczyli obliczanie wieku drzew licząc słoje drewna. Najwięcej radości uczniom sprawiło budowanie żywego lasu.
Wiedza i świadomość uczniów pozwala mieć nadzieję na budowanie i kreowanie postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne. A na koniec czekała ogromna niespodzianka, uczniowie zostali obdarowani książeczkami edukacyjnymi pt. „ Wędrówka po warstwach lasu”.
Serdecznie dziękujemy! |
Tydzień z tabliczką mnożenia
Uczniowie przez cały tydzień przypominali sobie tabliczkę mnożenia. Ćwiczyli ją poprzez gry i zabawy. Wszyscy, którzy w trakcie wakacji zdążyli zapomnieć tabliczkę mnożenia, mieli okazję nadrobić te zaległości. Korytarz szkolny oraz schody zostały przyozdobione akcentami dotyczącymi tabliczki mnożenia.
|
W ostatnim tygodniu września obchodziliśmy w naszej szkole Tego dnia, uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami języków obcych bawili się a zarazem poznawali tradycje i zwyczaje państw Europy. Były zabawy, quizy oraz tańce w różnych językach. Śpiewaliśmy piosenki w języku niemieckim oraz angielskim. Uczniowie klasy 7 i 8 przygotowali piękne plakaty, symbole krajów europejskich oraz flagi. Młodsi koledzy i koleżanki wykonywali plakaty, na których zilustrowali oraz wypisywali poznane słówka w języku angielskim i języku niemieckim. Na korytarzu podziwialiśmy wystawę prac uczniów: min. prezentację flag europejskich, plakaty plastyczno-językowe – promujące naukę języków obcych. Na koniec zabawy był słodki poczęstunek.
Przygotowania i realizacja poszczególnych zadań odbywała się pod czujnym okiem nauczycieli języków obcych: p.Teresy Miechkoty i p. Ewy Czerniec
|
|
|